תיאור מקרה – כאבים בעקב (plantar fasciitis)

תיאור המקרה:

ע.ק גבר בן 45 סובל מדורבן בשתי כפות הרגלים מזה כשנה. כאבים בעקב החלו להופיע לאחר טיול הליכה של מספר ימים עם תיק במשקל גדול על הגב. בנוסף לכאבים בעקבים (שמאל יותר מימין) המטופל מלין על כך ששרירי השוקיים תפוסים למשך כל היום. בשל הכאבים המטופל הפסיק להתאמן בריצה ואינו מסוגל לצאת לטיולי הליכה עם משקל על הגב.

פעולות המחמירות את הסימפטומים (כאבים):

• הליכה לאורך זמן
  • ריצה
  • הליכה יחפה או הליכה עם כפכפים
  • נשיאת משאות

פעולות המקלות את הסימפטומים (כאבים):

• מתיחות לשרירי השוק
  • עיסוי לשוק ולכף הרגל
  • הליכה עם נעליים רכות

היסטוריה רפואית של המטופל:

המטופל סבל כבר בעבר מפתולוגיה זו ברגל שמאל לפני כ-8 שנים.

הטיפול בקליניקה:

• עיסוי רקמה רכה – עיסוי לשרירי השוק על מנת להוריד מתח ולהקל בכאבים ובתחושת השרירים התפוסים עליהם מתלונן המטופל, בנוסף עיסוי לשרירים הפנימים של כף הרגל ((intrinsic muscles על מנת להוריד רגישות ועומס מאזור כף הרגל ולשפר את התנועתיות באזור זה.
  • מתיחות – דגש על מתיחות לשרירי השוק והשרירים הפנימים של כף הרגל (intrinsic muscles), ובכך לאפשר שיפור בטווחי התנועה של במפרקי כף הרגל הקרסול והברך. טווחי תנועה תקינים יכולים לווסת ולהוריד עומסים ובכך לאפשר לרקמה הפגועה להחלים.
  • דיקור יבש (דיקור מערבי) – במקרה זה נעשה דיקור יבש ספציפי לאזורים הנקראים trigger point, אזורים אלה הם נקודות על השריר אשר משליכות כאב לאזורים אחרים. במקרה של ע.ק נדקרו נקודות שמשליכות כאב לעקבים ולקשת של כף הרגל לצורך הורדת כאב.
  • תרגילי כוח – במקרה של דורבן ברגל וגם במקרה זה נתנו תרגילים לשיפור הכוח של שרירי השוק ושרירי כף הרגל הפנימיים, תרגילים אלו יעזרו בהורדת העומס מהמבנים הכאובים ובכך להקל על המטופל.
  • חבישה – ישנן מספר חבישות שאפשר לבצע במקרה כזה, חבישה ריגידית (קשיחה) לתמיכה של הקשת האורכית של כף הרגל וחבישה עם טייפ קינזיולוגי (אלסטית) לשרירי השוק.
  • הורדת כאב ורגישות – בטיפול בקליניקה השתמשנו במכשיר TENS ובקומפרסים של קרח על האזור הכאוב, השילוב של השניים מייצר הורדת כאב והרגעה של המקום.

סיכום:

לאחר תקופת שיקום שארכה כחודשים, בה המטופל הגיע אחת לשבוע והקפיד לתרגל בבית, נראתה מגמת שיפור משמעותי, שהתבטאה בירידה דרסטית ברמת הכאבים בזמן הליכה וירידה ברגישות האזור למגע. המטופל חזר לתפקוד ספורטיבי מלא והונחה להמשיך בתרגילים לצורך תחזוקה והמשך שיפור בסימפטומים.

למידע נוסף אודות כאבים בעקב

למידע נוסף אודות דורבן ברגל