דורבן ברגל – Heel Spur: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

אם אתם סובלים מכאבים חריפים בתחתית העקב בכף הרגל, במיוחד אם זה מורגש בקימה מהמיטה לאחר שנת לילה או אחרי קימה מישיבה ממושכת, יתכן מאוד שאתם סובלים מנוכחות של זיז בולט בעצם העקב, הידועה גם בשם דורבן ברגל, או דורבן בעקב. דרבן ברגל הינה תופעה נפוצה, במיוחד בקרב בני ה-40 ומעלה, וההערכות הן שאחד מכל עשרה אנשים לערך סובל או יסבול מדורבן או כאבים בעקב דומים (פלאנטר פסאיטיס) לפחות פעם אחת בחייו.
אם גם אתם סובלים מן התופעה הבלתי נעימה ורוצים להבין טוב יותר מה הם התסמינים הנלווים לה, מה הסיבות וגורמי הסיכון וכיצד ניתן לטפל בה – במאמר שלפניכם נפרט על כל אלו.

דורבן ברגל – תסמינים

התסמינים העיקריים של דורבן ברגל הם:
• כאבים באזור העקב – מידת הכאבים והתחושה שהם מייצרים משתנה מאדם לאדם – יש הסובלים מכאבים עמומים בלבד, אחרים יתארו כאבי דקירה חריפים וחדים וישנם שיחושו כאילו משהו "תקוע בפנים" באזור הקדמי של העקב..
• נפיחויות ואדמומיות באזור העקב – באזור הסימפטומים עלולה להתלוות תחושת חום, נוקשות וגם נפיחות נוזלית.
• מחזוריות בהופעת כאבים – ברוב המקרים, כאבי דורבן ברגל מופיעים בבוקר, בקימה משנת לילה ממש בצעדים הראשונים עם הקימה מהמיטה. כאבים דומים עלולים להופיע גם לאחר קימה מישיבה ממושכת או לאחר פעילות מאומצת כמו הליכה ממושכת או עמידה לאורך זמן. אצל חלק מהאנשים הסובלים מדורבן בכף הרגל הכאבים עשויים להיחלש וחלוף ככל שממשיכים בפעילות, אך עלולים לחזור שוב בהמשך היום, אם או בלי קשר ישיר לפעילות ספציפית.
• התפשטות כאבים – בחלק מן המקרים, במיוחד עם הבעיה נמשכת תקופה ארוכה, תסמיני הכאב שתוארו כאן עלולים להתפשט מן העקב לאזורים נוספים בכף הרגל, כגון הקשת האורכית של כף הרגל, העקב וגיד אכילס.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לדורבן ברגל.

ממה נגרם דורבן ברגל?

דורבן ברגל, המוביל לכאבים ולתסמינים אותם הזכרנו, הוא לרוב תוצאה של הצטברות משקעי סידן דמויי עצם על האזור הקדמי של עצם העקב. משקעי סידן אלו גורמים להיווצרותו של זיז גרמי קטן, לרוב באורך של עד סנטימטר, באזור החלק הקדמי תחתון של עצם העקב (קלקנאוס) לכיוון הקשת האורכית של כף הרגל. במקרים בהם הופעת הזיז אינה מלווה בדלקת, לרוב לא יופיעו תסמינים משמעותיים וסביר להניח שהזיז הגרמי יתגלה רק בביצוע צילום רנטגן אקראי באזור. ההערכה היא שכ- 15%-25% מהאוכלוסייה סובלים מדורבן ברגל המערב נוכחות של זיז גרמי בקדמת עצם העקב. ברוב המקרים, למרות הימצאות זיז גרמי, לא יורגשו כאבים בכף הרגל או תחושות חריגות. ולכן, אם לתופעה זו לא מתלווים כאבים, אין בהכרח צורך לטפל, מעבר לשמירה על פעילות תקינה של כף הרגל.

יש להבדיל בין דורבן ברגל, לבין מצב הנקרא פלנטר פצאיטיס. פלנטר פצאיטיס הינו מצב שבו ישנה מעין דלקת ברצועה התחתית/כפית של כף הרגל (פלנטר פציה). הרצועה הכפית (פלנטר פאציה) הינה רצועה רחבה וארוכה המתפרשת על תחתית כף הרגל, תומכת בקשת האורכית של כף הרגל ומקשרת בין החלק הקדמי של עצם העקב לבין כל אחת מעצמות המסרק המהוות בסיס לבהונות כף הרגל. כאשר לחץ רב או עומס יתר מופעלים על הרקמות המרכיבות את הרצועה, עלולים להתפתח מצב דלקתי באזור החיבור שבין הרצועה לבין החלק הקדמי התחתון של עצם העקב ואף להגיע למצב של שינויים ניווניים במבנה הרצועה. מצב זה עלול לגרום לתסמינים הדומים לתסמיני דורבן ברגל. פלנטר פצאיטיס שאינו מטופל בזמן הינו אחד מגורמי הסיכון להתפתחות דורבן ברגל.

דורבן ברגל – גורמי סיכון

דורבן ברגל לא מופיע ביום אחד, אלא מתפתח לאורך זמן. ניתן לציין מספר גורמי סיכון אופייניים לבעיה זו:

• פעילות מאומצת וממושכת – כל פעילות ממושכת החוזרת על עצמה מדי יום ומתאפיינת בהעמסת משקל הגוף על כפות הרגליים, כגון הליכה, ריצה או קפיצה (במיוחד על משטח קשה), עלולה לגרום להעמסת ייתר על רקמות כף הרגל וליצור תהליך שעלול להוביל להופעת דורבן ברגל. לכן בעלי מקצוע העומדים על רגליהם במהלך רוב יום עבודתם – כמו מורים, מלצרים ופועלים במפעל – חשופים יותר לתופעה, כמו גם ספורטאים, רקדנים, חיילים ואנשים העוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית.
  • גיל – שכיחות התופעה עולה ככל שמתבגרים, ומגיעה לשיא בגילאי 40-60.
  • השמנת יתר – השמנה מעלה את הסיכון להופעת דורבן ברגל, עקב העלייה בעומס על רקמות כף הרגל ובייחוד כשמדובר על עלייה חדה ופתאומית במשקל, המפעילה לחץ רב על האזור הקדמי של העקב.
  • נעילת נעליים שאינן מתאימות לכף הרגל – הליכה עם נעליים שאינן מתאימות לכף הרגל, או עם נעליים בלויות וישנות, כמו גם שימוש יתר בכפכפים – כל אלו מעלים את הסיכון להופעת דורבן ברגל.
  • פציעות ודלקות – פציעות חוזרות ונשנות בעקב וכן דלקות מפרקים, גם הן סיבות להופעת דורבן ברגל.

דורבן ברגל – דרכי טיפול

דרכי הטיפול בדורבן הן מגוונות וכוללות טיפלים שמרניים כגון פיזיותרפיה, דיקור יבש, טיפול בזריקות להורדת דלקתיות, טיפול בגלי הלם ואף הליך ניתוחי לשחרור הפלאנטר פאסיה. עם זאת, כדאי להמנע מפעולות קיצוניות כגון הזרקות וניתוחים וקודם למצות את השיקום השמרני (הטבעי יותר), הכולל פיזיותרפיה ואימונים מותאמים לטיפול בבעיה. ישנן מספר פעולות בסיסיות בהן אפשר לנקוט כשסובלים מדורבן ברגל. הן כוללות הורדת עומס מכפות הרגליים במהלך הפעילות הגופנית (למשל רכיבה על אופניים במקום ריצה), הקפדה על מנוחה יחסית לאזור הפגוע (למשל לבצע פעולות בישיבה במקום בעמידה), הצמדת קרח לאזור הכואב באזור העקב במשך 20 דקות, מספר פעמים ביום (מועיל ביותר להורדת הכאבים), שימוש בנעליים רכות ונוחות והתאמת מדרסים לתמיכה ופיזור לחצים טוב יותר בכף הרגל.

מלבד זאת, אלו הטיפולים המקובלים במקרים של דורבן ברגל:

• טיפולי פיזיותרפיה – טיפולי פיזיותרופיה לדורבן ברגל לרוב מסייעים מאוד להחלמה מהירה יותר, ומומלץ לבצע אותם במקביל להתאמת מדרסים. כמו בכל סוגי השיקום בפיזיותרפיה, נדרשת הענות, הבנה, התמדה ושיתוף פעולה מלא של המטופל. זאת מכיוון שהפיזיותרפיסט מלמד את המטופל מספר תרגילים ייעודים להתמודדות עם הבעיה ועל המטופל לבצעם מספר פעמים ביום, בבית ובעבודה ולא רק במסגרת הטיפולים בקליניקה. טיפול הפיזיותרפיה כוללים טיפול ידני כגון:
    • עיסוי של הרקמה הרכה באזור.
    • ביצוע מוביליזציות ומניפולציות שונות על מפרקי הקרסול וכף הרגל.
    • ביצוע תרגילי מתיחות לשרירי הסובך (שוק אחורית), מפרק הקרסול וגיד אכילס, הפסיה הפלנטרית והגידים בכף הרגל.
    • ביצוע תרגילי חיזוק לשרירי הגפה התחתונה בדגש על שרירי כף הרגל.
    • בנוסף, משתמשים הפיזיותרפיסטים בשיטות טיפול כגון:
      • חבישה – שיטה שהוכחה כמצמצמת כאבים ומאפשרת דריכה חופשית ושימוש בכף הרגל תוך טווח זמן מידי.
      • אלקטרותרפיה – אמצעים כדוגמת אולטרסאונד רפואי, לייזר רך ומכשיר TENS, הנמצאים בשימוש במכוני פיזיותרפיה רבים, משמשים גם כאפשרויות לטיפול בדורבן, על אף שמבחינה מחקרית אין הוכחות חותכות ליעילותם.
      • טיפול בגלי הלם – בכל הנוגע לטיפול בגלי הלם, יש כמה מחקרים המצביעים על יעילותם, וקיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים בתחום כי מומלץ לנקוט בשיטה זו רק במקרה שהטיפול הסטנדרטי בפיזיותרפיה ובתנועה לא עזר.
  • טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי בדורבן ברגל מתבסס בעיקר על נטילת משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקות שאינן סטרואידיות. במקרים מסוימים ישנם רופאים שימליצו על זריקות הכוללות שילוב של חומרי הרדמה מקומיים עם סטרואידים.
  • ניתוח – במקרים שבהם הטיפולים השמרניים הסטנדרטים לא הועילו, נשלחים אלו הסובלים מכאבי דורבן ברגל לניתוח, שבו מסירים את הזיז הגרמי בעצם העקב ולעתים (בעיקר במקרים בהם הדורבן נגרם עקב פלנטר פצאיטיס לא מטופל) משחררים חלקית את הפלאנטר פאסיה מן העקב.

טיפול ניתוחי הינו פחות שכיח לטיפול בדורבן ומהווה לרוב מוצא אחרון לאחר שיתר הטיפולים נכשלו.

למרכז פיזיותרפיה צהלה ניסיון רב בטיפול במצבי דורבן ברגל, גם במקרים שמתלווה לו פלנטר פצאיטיס.
צוות הפיזיותרפיסטים שלנו מיומן בדרכי הטיפול בבעיה זו, ויתאים עבורכם את הטיפול והתרגול באופן האופטימלי לאורח חייכם והיכולות שלכם. במידת הצורך יופנה המטופל לגורמים נוספים לטיפול משולב (למשל לאורתופד או לבונה מדרסים לצורך התאמת מדרסים).
לרוב ההקלה בכאב הינה מהירה ומושגת בתוך מספר טיפולים. ברוב המקרים ניתן להימנע מניתוח על ידי טיפול בדורבן ברגל באמצעות טיפול פיזיותרפיה מתאים, בשילוב אמצעים שמרניים נוספים. מוזמנים לפנות אלינו לפרטים ומידע נוסף לטלפון: 03-6440888, או באמצעות טופס הפניה באתר.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לדורבן ברגל.