פיזיותרפיה לרצפת האגן

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב באבחון וטיפול בבעיות רצפת האגן אצל נשים וגברים.

במהלך האבחון נערוך בדיקה תפקודית ופיזיקלית על מנת לאתר את מקור הבעיה: חולשת שרירי רצפת האגן, סיבולת שרירית נמוכה, ירידה בתפקוד העצבי, כיווץ יתר, ליקוי בתזמון הכיווץ השרירי ועוד. בהתאם לאבחון נתווה את הטיפול המתאים ואת מהלך השיקום.

טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן כוללים תרגול ספציפי של שרירי רצפת האגן לשיפור תזמון הכיווץ השרירי, חיזוק השרירים, הדרכה להרגלי התרוקנות נכונה ותרגול שליטה בסוגרים. במהלך הטיפול נעשה שימוש בטכניקות שונות, לרבות מכשירי ביופידבק בגירוי חשמלי (בהתאם לצורך), במטרה לאמן ולשקם את שרירי רצפת האגן.

למרכז פיזיותרפיה צהלה ניסיון רב בטיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן. נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250 או דרך טופס הפניה.

מהי רצפת האגן

רצפת האגן כשמה כן היא – רצפה, אשר עלייה יושבות כל שאר הקומות: הקומה הראשונה מורכבת מאיברי האגן כגון שלפוחית השתן, הרחם, הרקטום ואילו הקומה השנייה מכילה את איברי חלל הבטן. רצפת האגן מורכבת משרירים, רקמות חיבור, עצבים וכלי דם.

כאשר רצפת האגן מכווצת במידה התקינה, היא תומכת באיברים של חלל האגן במנוחה ופעילות, סוגרת את שרירי הסוגרים ועוזרת לנו לשלוט בצרכים. כמו כן יש לתקינות רצפת האגן חשיבות רבה בתפקוד המיני של גברים ונשים ולתהליך הלידה אצל נשים.

בעיות הקשורות לרצפת האגן נפוצות יותר אצל נשים מאשר אצל גברים וזאת בשל השוני האנטומי והפיזיולוגי, כמו גם ההשלכות של הריון ולידה על האזור. יחד עם זאת גם גברים בהחלט עלולים לסבול מבעיות הקשורות לתפקוד רצפת האגן. ניתוח ערמונית, חבלה או התערבות כירורגית באזור רצפת האגן, מעלים את הסיכון לכך. חוסר מודעות להמצאות הבעיה גם אצל גברים, מוביל לעתים קרובות לאבחון חסר או מאוחר.

בעיות הקשורות לתפקוד רצפת האגן

כאשר רצפת האגן חלשה מידי, או מכווצת יתר על המידה, עלול תפקודה להיפגע ולגרום לאחד או יותר מהתסמינים הבאים:

• צניחת אברים צניחת רחם / צניחת רקטום, מלווה לעתים קרובות בבליטה באזור הווגינה או החלחולת, העלולים להיות מלווים בכאב, חוסר נוחות, כיבים ו/או דימום.
  • דליפת שתן במאמץ – איבוד שתן בלתי רצוני כתוצאה ממאמץ גופני (למשל: הרמה, ריצה, קפיצה), שיעול או התעטשות.
  • שלפוחית רגיזה – תסמונת נפוצה בקרב נשים וגברים כאחד, המאופיינת בדחיפות וצורך עז לתת שתן (עשוי להיות מלווה בדליפת שתן), התעוררות וקימה לצורך מתן שתן יותר מפעם אחת בלילה, קושי במתן שתן ועוד.
  • בריחת שתן, צואה או גזים
  • עצירות כרונית
  • אניזמוס – קושי במתן צואה בשל כיווץ שרירי פי הטבעת ורצפת האגן במקום הרפייתם.
  • כאבים כרוניים באזור האגן
  • כאבים בעת קיום יחסי מין
  • קושי להגיע לזקפה ולשמור עליה לאורך זמן
  • כאבים בעצם הזנב
  • ועוד.

פיזיותרפיה לרצפת האגן

על פי מחקרים, כמו גם על סמך נסיונינו הקליני, טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן משפיע באופן יעיל ביותר על שיפור והקלת הסימפטומים ומניעת הישנותם. אנו רואים אחוז גבוה של תוצאות משביעות רצון בקרב מטופלינו, גברים ונשים כאחד.

במסגרת הטיפול יערך אבחון מקיף של הבעיה, לאחריו תקבע תכנית טיפול אישית בהתאם לצרכי המטופל ולאופי הבעיה. טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן יכלול תהליך הכרת וזיהוי של השרירים השונים באזור רצפת האגן וביצוע תרגילים ייעודיים לחיזוק השרירים ושיפור השליטה בהם.

מאחר ותרגול שרירי רצפת האגן מתמקד בשרירים פנימיים ללא חיווי ויזואלי, אנו נעזרים במידת הצורך במכשיר ביופידבק המאפשר קבלת חיווי מדויק לגבי אופן הפעלת השרירים. כך ניתן לדייק עוד יותר את התרגול ולהעריך את ההתקדמות המטופל.

במהלך הטיפול אנו מלמדים את המטופל כיצד להתנהל נכון מבחינת מבחינת ניהול עומסים ביום יום (הרמת משאות, שיעול, פעילות גופנית ועוד) וטכניקות נכונות להפעלת השרירים באזור במהלך היום.

היבט חשוב נוסף של טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן הוא לימוד המטופל טכניקות נכונות לביצוע תרגילי כוח כלליים וחיזוק שרירי רצפת האגן תוך כדי ביצוע התרגילים. בנוסף נבנית תוכנית אימונים אישית אשר בה יוכל המטופל להתמיד בשגרת יומו גם לאחר גמר הטיפול. לתרגול העצמי חשיבות רבה לשמירת הישגי הטיפול ומניעת הישנות הבעיה.