פיזיותרפיה להריון ולידה: כאבי גב, אגן וסימפיוליזיס במהלך ההריון

ההריון הוא תקופה בה מתרחשים שינויים רבים בגוף האישה. במהלך תשעה חודשים הגוף עובר שינויים פיזיולוגיים, הקשורים בתפקוד המערכות, שינויים מבניים, במהלכם מבנה הגוף בכלל ומבנה האגן בפרט משתנה ככל שמתקדם ההריון. במהלך הריון ישנן גם תחושות חדשות ועובר שהולך וגדל ברחם. גוף האישה מתאים את עצמו לשינויים אלו, אשר בסופו של דבר מכינים את כלל המערכות לקראת הלידה.

ישנם מספר שינויים אשר מתרחשים במהלך ההריון ומשפיעים על המבנה ועל התפקוד של מערכות הגוף:

  • הלב ומערכת כלי הדם – נפח הדם עולה תנגודת כלי הדם יורדת. כתוצאה מכך יש שינוי בלחץ הדם ולרוב תהיה עלייה בקצב הלב ותחושת כבדות. ככל שמתקדם ההריון והרחם גדל, יש דחיקה של הסרעפת כלפי מעלה המפעיל לחץ על איברי החזה. כתוצאה מכך עלולה להיווצר תחושת לחץ וגודש בחזה.
  • מערכת הנשימה – שינויים במבנה בית החזה, גדילת הרחם אשר לוחץ את הסרעפת כלפי מעלה ומייצר לחץ על איברי החזה, גדילת השדיים שמעמיסה משקל על בית החזה ועומס פיזיולוגי כללי על מערכות הלב והריאה עשויים לגרום לעליה בקצב הנשימה ותחושת מחנק ("אין לי אוויר…").
  • מערכת החיסון – כחלק מהעומס הכללי על מערכות הגוף, בזמן ההריון, גם המערכת החיסונית מגיבה ונחלשת. הדבר יבוא לידי ביטוי גם ביכולת התגובה לעומסים ושחיקה של רקמות במערכת התנועה. כתוצאה מכך ישנה ירידה ביכולת ההתאוששות ממאמצים גופניים.
  • מערכת העיכול – הורמון הפרוגסטרון אשר מופרש בעודף בזמן הריון, גורם להיחלשות של הסוגר בין הקיבה לוושט. בכך מעלה את הסיכוי לצרבות ותחושת מלאות בקיבה. עם התקדמות ההריון וגדילת הרחם, נדחקים איברי מערכת העיכול מעלה לכיוון בית החזה. התוצאה עלולה להיות לחץ באזור הקיבה, במיוחד במצב שכיבה.
  • מערכת השתן – עליה בהפרשת הורמון הפרוגסטרון במהלך ההריון גורמת לשינויים פיזיולוגיים בתפקוד הכליות, שלפוחית השתן והשופכנים. מצב המקשה על שליטה בסוגרים. גדילת הרחם ועלייה במשקל העובר מפעילות לחץ על שלפוחית השתן. התוצאה תהיה מתן שתן לעיתים תכופות יותר, ובמקרים מסויימים אף בריחת שתן, בעיקר במאמץ.
  • מערכת התנועה – שינויים הורמונליים מאופיינים בעלייה בייצור פרוגסטרון ורלקסין, עלולים להביא לעליה במשקל והתרככות רקמות חיבור. עליה במסת הגוף תוביל להתגברות העומס על מערכת השלד והמפרקים. ואילו התרככות רקמות החיבור תביא לירידה תמיכה וביציבות המפרקים. גדילת הבטן והתבלטותה לפנים משנה את מרכז הכובד של הגוף ומכריחה את מערכת התנועה להסתגל לשינוי. התוצאה תהיה "הליכה הריונית" מתנדנדת, פחות יציבה ומטילה עומס לא רגיל על המפרקים.

כאבי גב, היפרדות בטנית, סימפיזיוליזיס, כאבים באגן ומפרקי הירכיים, כאבים באזור בית החזה והצלעות, כאבי שכמות וצוואר, שינויים בתפקוד שרירי רצפת האגן, צניחת רחם, דליפת שתן ופגיעה כללית ביכולות התפקודיות של האישה ההריונית, הם חלק מהקשיים והליקויים איתם מתמודדת האישה במהלך ההריון.

כאבי גב וכאבי אגן במהלך ההריון

כמחצית מהנשים תסבולנה מכאבי גב במהלך ההריון. כרבע מהנשים תסבולנה משילוב של כאבי גב וכאבי אגן. כאבים אלו אינם קשורים בעיסוק מסויים או באורח חיים, אלא בעיקר כתוצאה מהשינויים המבניים והפיזיולוגיים המתרחשים בגוף האישה.
כאבים באגן נפוצים ביותר במהלך ההריון. הכאב מתחיל לרוב בשלבים בהם הרחם מעמיס משקל גדול יחסית על האגן. עם זאת, לפעמים הכאב מתחיל בשלבים מוקדמים של ההריון ואף עלול להימשך גם זמן רב לאחר הלידה.

כאבי הריון באגן מגיעים במיקומים, בשילובים ובעוצמות שונות מאחת לאחת. לרוב, הכאבים יתחילו באזור מפרקי האגן האחוריים ושרירי הגב התחתון ויהיו עקשניים ביותר. ככל שמתקדם ההריון, משקל הרחם והעובר עולה והאגן משנה את צורתו, עלולים הכאבים להופיע בקדמת האגן ואף להקרין לעכוז, למפרקי הירכיים ולאורך הרגל.

סימפיוליזיס – Pubic symphysis- symphyolisis

בעקבות השינויים ההורמונליים בגוף האישה, בעת ההריון, בעיקר בגלל הפרשת הורמוני פרוגסטרון ורלקסין, קיימת התרככות של רקמת החיבור המרכיבה את הרצועות המייצבות את מפרקים. כחלק מתהליך זה, ועל מנת לאפשר את הכלת ההריון ותהליך הלידה באגו, יש התרככות יתר של רצועות באזור מפרקי האגן.

כתוצאה מהתרככות זו חלה תזוזה קלה ומשתנה היחס בין עצמות האגן. שינוי זה עלול להתבטא בכאב בחלקו הקדמי של האגן- במפרק Symphysis-Pubis- זהו למעשה החיבור הקדמי של עצמות האגן. לרוב, הכאב יהיה מקומי וישליך לאזור המפשעה. עם זאת, במקרים רבים, יכול מפרק זה להשליך כאב לכיוון רצפת האגן, מפרקי הירכיים, חלקו האחורי של האגן ובמקרים מסוימים אף לגב התחתון.

הכאבים וההגבלה במצב של סימפיוליזיס באים לידי ביטוי במצבים שונים כגון כאב במגע בעצם החיק (Pubic), כאבים בהליכה, כאבים בעליה וירידה במדרגות, כאב והגבלה בתנועה במיטה או במעברים משכיבה לישיבה ומישיבה לעמידה או בביצוע כל פעולה המערבת מאמץ גופני סביב האגן.

כיצד מטפלים בפיזיותרפיה בסימפיוליזיס

בטיפולי הפיזיותרפיה אנחנו משתמשים בטכניקות מגוונות. בחירת הטכניקה ואופן הטיפול תעשה על ידי פיזיותרפיסטית רצפת אגן בהתאם לממצאי הבדיקה הקלינית, וביניהם:

  • הדרכה ארגונומית ותפקודית לשיפור התפקוד היומיומי, הקלה בכאב ושיפור באיכות החיים.
  • טכניקות ידניות לשחרור שרירים והנעת מפרקים באזור האגן והגב התחתון, מפרקי הירכיים ורצפת האגן במידת הצורך.
  • תרגילים שיקומיים מתאימים בהתאם לממצאי הבדיקה.
  • שימוש בעזרים כגון חימום, קירור, טייפינג או חגורת הריון.

לסיכום, גוף האישה עובר טלטלה גדולה במהלך ההריון, אשר עשויה להתבטא באי נוחות משמעותית, בכאבים ופגיעה באיכות החיים. עם זאת, לא כל כאב שאישה תחווה במהלך ההריון קשור באופן ישיר לאותן הסיבות שצוינו לעיל. לכן, כאשר את חשה כאב או אי נוחות במהלך ההריון, חשוב לפנות בהקדם להתייעצות עם פיזיותרפיסטית רצפת אגן. על מנת שתקבלי את הטיפול המתאים להקלה במצבך.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לסימפיוליזיס, הריון ולידה.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

 

למידע נוסף אודות פיזיותרפיה לרצפת האגן