דיקור אורטופדי להקלה על כאבים

אנשים רבים עשויים להתבלבל בגלל הדמיון שבין דיקור אורטופדי – הידוע גם בשם דיקור יבש, או דיקור רפואי – לבין דיקור סיני. דיקור אורטופדי הינה שיטה מיוחדת המשמשת פיזיותרפיסטים ואורתופדים עבור טיפול בצרכים שונים, ובעיקר טיפול בכאב. במאמר שלפניכם נדון בשיטה זו, יתרונותיה ודברים שחשוב להכיר לגביה.

מה זה דיקור אורטופדי? לאילו מטרות הוא משמש?

דיקור אורטופדי הינה שיטה העשויה להישמע כמו דיקור סיני, אך חשוב להבהיר שהדמיון היחיד ביניהן הוא שימוש במחטים, או פעולת הדיקור עצמה. לצורך ההשוואה, אם תיגשו אל מכון פיזיותרפיה בגלל כאבי שרירים, לא תקבלו הצעה לדיקור סיני אלא לדיקור אורטופדי. אין בדיקור אורטופדי כל התייחסות למאפיינים של הרפואה הסינית המסורתית כדוגמת אנרגיה, מרידיאנים או כל אלמנט אחר שעשוי להיות מוזכר ברפואה האלטרנטיבית.

כאמור, מדובר בשיטת טיפול רפואית לכל דבר ועניין, המשמשת בעיקר לטיפול בכאב מסוגים שונים, כגון: כאבי גב כרוניים, שיתוק על שם בל, מרפק טניס, סינוסיטיס, פתולוגיות מפרקים שונות, כאבי צוואר כרוניים, דורבן ברגל, שברי מאמץ ועוד.

איך מתנהל הטיפול?

בדיקור היבש נעשה שימוש במחטים דקות וסטריליות, הזהות למעשה לאלו המשמשות בטיפולי דיקור סיני מסורתי, על מנת לבצע דקירות קטנות בנקודות המכונות Trigger Points באזורי הכאב של המטופל. הדיקור האורטופדי מתחלק באופן עקרוני לשני סוגים שונים:
דיקור שטחי הינו דיקור שמתבצע עם מחטים קצת יותר קטנות שגם מוחדרות לעומק שטחי יותר. מטרתו של דיקור זה הינו לשחרר כאב מקומי.
דיקור עמוק מתאים לכאבים משמעותיים יותר – הוא מתבצע באמצעות מחטים קצת יותר גדולות ומוחדר לעומק עמוק יותר (כתלות בצורך הפיזי כמובן).

הדיקור מתבצע באיזור שבו המטופל או המטופלת מרגישים כאב כלשהו, ועם הכנסת המחט תתכן קפיצה מסוימת בשריר או כאב חד ומהיר – אלו מהווים אינדיקציה לכך שהמחט אכן הגיעה לנקודה הנכונה. לאחר הטיפול אמורה להיות תחושת הקלה כלשהי באיזור הכואב, כאשר לאחר כ-24 שעות עד מספר ימים תחושת ההקלה תלך ותגבר.

דברים נוספים שחשוב לדעת

הצלחת הטיפול תלויה בנתוניו אינדיבידואליים של המטופל, במטפל ובצורך הספציפי בטיפול, ולכן לא מדובר בפתרון המבטיח הצלחה וודאית והתגובות לטיפול שונות בין אדם לאדם. כמו כן ברוב המקרים לא מדובר בטיפול העומד בפני עצמו, אלא בטיפול משולב להפחתת כאב, המהווה רק חלק מהתהליך השיקומי כולו. עם זאת, מדובר בשיטת טיפול שהופכת לנפוצה ומקובלת יותר ויותר בקרב מטופלים רבים, נמצאת במוקד של מחקרים רבים ועד כה מתבררת כשיטה יעילה להפחתת כאב.