קרע במיניסקוס

מאת: עודד גבעון – פיזיותרפיסט B.P.T.

קרע במיניסקוס מהפציעות הנפוצות ביותר בברך. קרע במיניסקוס יכול להגרם עקב חבלה, עקב תנועה לא טובה ועקב שחיקה, כחלק משינויים ניווניים שמתרחשים עם הגיל.
על מנת להבין את מנגנוני הפגיעה במניסקוס, יש להבין את המבנה האנטומי של הברך. את מיקום המניסקוסים ואת תפקידם במערכת התנועה.

המיניסקוס (סהרון, בעברית) הוא מבנה דמוי חצי סהר, העשוי מסחוס סיבי (סחוס בעל תכונות של חוזק וגמישות, בדומה לדיסק בין-חולייתי בעמוד השדרה), הוא בעל מבנה דמוי קערה (2/3 קערה למעשה) והוא ממוקם בתוך מפרק הברך בין עצם הירך לעצם השוק. למעשה המניסקוס מחובר למשטח העליון של עצם השוק ועליו נחה עצם הירך. מכאן, שתפקידיו העיקריים של המניסקוס הם:

1. בלימת זעזועים שעוברים מהקרקע דרך השוק אל עצם הירך, מהווה מעיין רפידה חזקה וגמישה.
  2. ייצוב פסיבי של מפרק הברך בכך שקצה עצם הירך נח בתוך מבנה דמוי הקערה של המניסקוס.

עיקר ההשפעה של המניסקוס על תנועת הברך מתרחש במצב של עמידה או הליכה או בפעולות ספורטיביות כגון ריצה, קפיצה, ושינויי כיוון. בגלל מיקומו ותפקודו, המניסקוס עלול להיפגע בעיקר בתנועות במערבות את נשיאת משקל הגוף על הרגליים. במצב תקין, המניסקוס מייצב ובולם זעזועים ומאפשר תנועה תקינה והגנה על העצמות והסחוסים של מפרק הברך.

מניסקוס – מכניזם הפגיעה

במהלך החיים אנו נדרשים לבצע פעולות רבות המערבות מאמצים סביב מפרק הברך ומעבר של כוחות ועומסים דרך המבנים המרכיבים מרפק זה. לרוב, הפעולות הללו מבוצעות במיומנות רבה ובתבנית תנועה תקינה. לעיתים נדירות, משתבש משהו במהלך התנועה ועלולה להיווצר תנועה לא מתואמת, בזוויות לא טבעיות הגורמות למעבר כוחות לא תקין במפרק הברך ולעומסים גדולים ולא מאוזנים על המבנים המרכיבים את מפרק בברך. במקרה כזה, במידה והכוחות המופעלים על המניסקוס חזקים מאוד, אנו עלולים להגיע למצב של פגיעה ברקמה וכתוצאה מכך פגיעה בתפקוד המניסקוס.

פגיעה במניסקוס נפוצה מאוד בקרב ספורטאים חובבים ומקצוענים כאחד. ספורטאים נוטים לבצע פעולות מהירות, בעוצמות ובעומסים גדולים ובזויות תנועה קיצוניות וכל זאת תוך העמסת משקל הגוף על רגל אחת בכל פעם. מכאן שהם חשופים יותר לפגיעה במניסקוס. עם זאת, גם אנשים שאינם עוסקים בספורט, עלולים להגיע למצב של קרע במניסקוס על ידי ביצוע תנועה לא טובה, במקרה של תאונה או חבלה או במצבים של שחיקה ושינויים ניווניים שמתרחשים באופן טבעי עם השנים.

הצורך במתן פתרון הולם לבעיה של קרע במיניסקוס הינו זהה בכל המקרים. מאחר ופציעה מסוג זה, אשר אינה מטופלת כראוי, עלולה לשבש את יכולת התפקוד ולפגוע באיכות החיים, יש לטפל באופן מקצועי עד לפתרון הבעיה ולחזרה לתפקוד מלא.
הטיפול בקרע במיניסקוס יכול להיעשות במספר דרכים ושיטות. לרוב, סוג הטיפול יוכתב על ידי חומרת הפגיעה ברקמה עצמה ועל ידי חומרת הכאבים וההגבלה בתנועה ובתפקוד הגופני של המטופל.

ישנן מספר דרגות לפגיעה במניסקוס. יכולה להיות פגיעה מעיין צביטה אשר יוצרת גירוי וכאב אך אינה גורמת לקרע. פגיעה ברצועה העדינה ש"תופרת" את המניסקוס לעצם השוק המלווה בכאב. קרעים מסוגים שונים המערבים את החלקים השונים של המניסקוס, לרוב יהיו כאובים מאוד עם או בלי הגבלת תנועה. קרעים משמעותיים הגורמים לעיוות במבנה המניסקוס, יגרמו לכאב משמעותי עם הגבלת תנועה וקושי משמעותי בנשיאת משקל על הרגל. הטיפול בפציעות אלו צריך להיות מותאם לחומרת הפציעה, להיעשות במקצועיות, תוך שימת דגש על יכולות המטופל והתחשבות בכל המרכיבים בחיי היומיום של המטופל. זאת על מנת להשיג תוצאות מרביות בשיקום וחזרה לתפקוד גופני מלא.

קרע במיניסקוס – דרכי טיפול

הטיפול בקרע במיניסקוס מתבצע במספר שלבים. בשלב הראשון חשוב לקבל אבחנה מדוייקת ככל הניתן לגבי סוג וחומרת הפגיעה ברקמה. קיימות מספר בדיקות שנותנות תמונה מהיימנה לגבי חומרת הפגיעה. בדיקה קלינית אצל אורתופד מומחה ברך, בדיקה קלינית אצל פיזיותרפיסט מומחה בתנועה ובטיפול בבעיות במערכת התנועה, בדיקת הדמייה M.R.I הנותנת תמונה ברמת דיוק גבוהה מאוד לגבי אזור וסוג הפגיעה במניסקוס. לאחר שהשלמנו את הבדיקות ויש בידנו אבחנה ברמת סבירות גבוהה מאוד שאכן מדובר בקרע במיניסקוס ואנו יודעים את סוג ומיקום הקרע, אפשר לגשת לטיפול ולשיקום.

הטיפול בקרעים במניסקוס מתחלק לשני סוגים עיקריים. 1. טיפול ניתוחי (ארתרוסקופיה – פולשני מינימלי) 2. טיפול שמרני (לא פולשני – תרופות וטיפול בפיזיותרפיה). הבחירה בסוג הטיפול תיעשה על ידי המטופל, בהמלצת הגורמים המטפלים (אורתופד ופיזיותרפיסט) ולרוב תהיה תוצאה של מצב התפקוד של המטופל, חומרת הפגיעה ורמת הפעילות אליה מעוניין המטופל לחזור. לדוגמה, אם מדובר בשחקן כדורסל מקצועני, כמעט בכל סוגי הקרעים במניסקוס ייבחר הטיפול הניתוחי. זאת מאחר והדרישה מהברך לעמוד בעומסי קיצון היא הדומיננטית.

לעומת זאת אדם בן 60 שסובל מכאבים בברך הנגרמים מקרע ניווני (שחיקה) של המניסקוס ומעוניין לחזור לפעילות גופנית מתונה ללא כאב, רוב הסיכויים שיתחיל בטיפול שמרני ולרוב ישיג תוצאות מצוינות ולא יצטרך להגיע לטיפול ניתוחי.

בכל סוגי הפציעות המערבות קרע במיניסקוס, ממומלץ להתחיל בטיפול שמרני אצל פיזיותרפיסט המומחה בתחום. זאת על מנת להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות התנועה בברך. במידה ובסופו של דבר יידרש ניתוח, ביצוע פיזיותרפיה, כהכנת הברך להליך הניתוחי, תשפר את היכולת שלה לחזור לתפקוד מלא לאחר הניתוח ועשויה לקצר באופן משמעותי את זמן השיקום לאחר ניתוח.

קרע במניסקוס – פיזיותרפיה

השיקום בפיזיותרפיה לבעיות של קרע במיניסקוס כולל מספר תחומים בהתאם למצב הברך ולמצבו של המטופל. במידה ונדרש טיפול ניתוחי, יתחלק התהליך לשני חלקים: 1. מקדים לניתוח (פרה אופרטיבי) 2. לאחר הניתוח (פוסט אופרטיבי).

טיפול פיזיותרפיה מקדים לניתוח (פרה אופרטיבי)

בחלק זה של השיקום הפיזיותרפיסט מלווה את המטופל כהכנה להליך הניתוחי ועובד איתו על הורדת כאב, שיפור טווחי התנועה, חיזוק שרירי הגפה התחתונה ושרירי הליבה ושיפור היכולת השרירית סביב הברך. בשלב זה חשוב הדיוק בעבודה והמקצועיות של הפיזיותרפיסט על מנת שתושג יכולת מרבית של הברך, אך ללא פגיעה נוספת במניסקוס הקרוע. כמו כן, הפיזיותרפיסט מסביר למטופל על התהליך שיעבור עד להחלמה המלאה.

טיפול פיזיותרפיה לאחר ניתוח (פוסט אופרטיבי)

בשלב זה, לאחר הטיפול הניתוחי במניסקוס (כריתה, ניקוי והחלקה או תפירה), מתחיל שלב ההתאוששות מהניתוח. הפיזיותרפיסט משתמש בטכניקות שונות כגון טיפול מנואלי, טיפול חשמלי (TENS), חימום וקירור, חבישות שונות (קומפרשן, קינזיוטייפ), תרגילים רפואיים. זאת על מנת להקל על כאב, להורדת נפיחות, לשיפור טווח תנועה ולמציאת פתרונות ארגונומיים שיקלו על המטופל בחיי היומיום עד שיחזור למצב של תפקוד מלא ורגיל.

לאחר השבועיים הראשונים, בהם מתעסקים בעיקר בהחזרת היכולות הגופניות לפעולות יומיומיות, מתקדמים לפיתוח יכולות גופניות מתקדמות יותר, כגון יכולות ספורטיביות, חזרה לעבודה פיזית או כל יכולת שאליה המטופל מעוניין לחזור. בשלב זה מתרכזים בחזרה לטווחי תנועה מלאים בברך, להורדת כאב ולשיפור ביכולת המוטורית כחלק מחזרה לתפקוד גופני וספורטיבי מלא. כמו כן, הפזיותרפיסט, בשיתוף עם המאמן השיקומי, בונים תכנית אימונים מותאמת אישית למטופל, לפי השלב השיקומי בו הוא נמצא בהתאם ליכולותיו הגופניות באותו שלב.

ככל שהמטופל מתחזק ומשתפר בהיבטים הגופניים השונים, מתעדכנת תכנית האימונים כחלק מתהליך השיקום, רמת האינטנסיביות והמורכבות של התרגילים עולה והמטופל מקבל הכוונה איך ומתי לחזור לפעילות מלאה.
תכנית האימונים (ומגוון התרגילים שהיא מכילה) בנויה משילוב של שיטות אימון רבות. שיטות האימון שעומדות לרשות הפיזיותרפיסט והמאמן השיקומי לבניית תכנית האימונים כוללות אימון פונקציונלי, יוגה, אימון משקולות, פילטיס, פלדנקרייס, D.N.S, אימוני אתלטיקה ועוד. לרוב, ייעשה שימוש ביותר משיטה אחת. שילוב זה בין מגוון שיטות האימון, מאפשר שיפור של מכלול היכולות הגופניות הנדרשות ממטופל המשתקם מקרע במניסקוס.

חשוב להבין ששיקום לאחר קרע במניסקוס הינו תהליך מורכב שהצלחתו תלויה במספר גורמים. בראש ובראשונה טיפול, ליווי ומעקב על ידי פיזיותרפיסט המומחה לתחום. כמו כן, בבסיסו של התהליך עומדים שלושה גורמים עיקריים:

1. חומרת הפציעה ומידת הנזק למניסקוס עצמו.
  2. מצבו הגופני של המטופל ויכולותיו התנועתיות כגון חוזק, משקל גוף, גמישות ומיומנות ספורטיבית.
  3. האופן הביולוגי/פיזיולוגי שבו מגיב הגוף, קרי קצב ריפוי הרקמות והתאוששות המפרק לאחר הפגיעה/ניתוח.

כל אחד משלושת המרכיבים הללו ישפיע באופן מכריע על קצב ומשך השיקום. מכאן, שעבור כל מטופל נדרש זמן שיקום שונה ותקופת השיקום מקרע במניסקוס יכולה לנוע בין 6 ל 12 שבועות, תלוי בסוג הטיפול ואף למעלה מכך.

להצלחת תהליך השיקום של קרע במיניסקוס נדרשת מחויבות, דבקות והתמדה מצד המטופל. שכן, גם אם הגורם המטפל (פיזיותרפיסט, רופא, מאמן שיקומי) נותן את כל הידע, המגע וההדרכה, זה רק 50% מהשיקום. 50% הנוספים הם בידי המטופל ועד כמה שישקיע בשיקום!
וכמו בכל תהליך אימון ושיקום, זכרו: בדומה לבניית פירמידה, כל שלב נבנה על בסיס השלב הקודם. לכן, ככל שנקפיד לבנות בסיס רחב וחזק יותר, נוכל לבנות לגובה תוך שמירה על יציבות והקטנת הסיכוי ל"נפילה".

שיהיה לכולנו בהצלחה…