נפיחות בברך

נפיחות בברך יכולה להיגרם מגורמים רבים ומגוונים כגון דלקות, חבלות, פגיעה ברצועות מפרק הברך, הסחוסים וכו'. אבחון נכון ומהיר, טיפול מוקדם ומתאים יסייעו בהחלמת האזור ובהקלת התסמינים. הנה כל הדברים שחשוב לדעת.

נפיחות בברך – תסמינים נפוצים

ברך נפוחה לעיתים תלווה באדמומיות, חום וייתכנו גם סימפטומים אחרים העלולים לפגוע משמעותית באיכות החיים:

• רגישות וכאבים: באיזור המפרק יכולה להיות רגישות למגע, נוקשות ולעיתים תהייה מלווה בכאב בתנוחות מסוימות כגון כיפוף ממושך. הכאבים עלולים להופיע בבוקר, בערב או להימשך לאורך כל שעות היום. הכאבים יהיו מורגשים במיוחד בעמידה, כאשר הברך צריכה לשאת את משקל הגוף.
  • תחושת חום: הברך הפגועה עשויה להיות חמה למגע לעומת הברך השנייה.
  • טווח תנועה מוגבל: נפיחות בברך עלולה לפגוע בטווח התנועה של מפרק הברך. מצב זה מקשה על האדם לבצע פעולות יומיומיות כגון מעבר מישיבה לעמידה או מעמידה לישיבה, עליה וירידה במדרגות.

לצד התסמינים המוזכרים לעיל, ישנם כמה סימני אזהרה כגון ירידה בתחושה בשוק ובכף הרגל, עלייה בחום הגוף וחולשה משמעותית בקרסול ובכף הרגל, המחייבים פנייה לטיפול רפואי בהקדם.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול בגורמים השונים לנפיחות בברך
.

נפיחות בברך – אבחון

כאבי ברכיים ונפיחות סביב הברך, נפוצים מאוד באוכלוסייה ולעיתים קרובות קרח ומנוחה יסייעו לשפר את המצב. במקרים בהם הרגישות והכאב לא חולפים גם אחרי כמה ימים, או שהם מורגשים בעוצמה חריגה, כדאי לפנות לאבחון אצל רופא.

מומלץ לשים לב לתסמינים הבאים:

• כאבים שלא חולפים לאורך זמן, אחרי חבלה משמעותית.
  • כאבים בעת עמידה והליכה וקושי בביצוע פעולות יום-יומיות.
  • פגיעה בטווח התנועה של מפרק הברך. לדוגמה – קושי לכופף את הברך.
  • הברך הפגועה נראית נפוחה לעומת הברך השנייה, חמה ורגישה למגע.

הסימפטומים שלעיל יכולים לנבוע ממצבים שונים ולכן נדרש אבחון מקיף ומקצועי אשר יזהה את הגורם לתסמינים ובכך תתאפשר הכנה של תוכנית טיפול אישית מותאמת ורלוונטית. לאחר הפנייה הראשונית לרופא המשפחה תקבלו בדרך כלל הפניה לראומטולוג או לאורתופד, כאשר במסגרת האבחון ייתכן כי יבוצעו פעולות שונות כגון בדיקות הדמיה רלוונטיות.

הגורמים להיווצרות נפיחות בברך

נפיחות בברך יכולה להיגרם בשל סיבות רבות ומגוונות, החל מפגיעה טראומטית בברך וכלה במחלה וזיהום באזור. תהליך האבחון מאפשר לבדוק מהו המקור המדויק למצבו של המטופל.

גורמים נפוצים לנפיחות בברך:

• שחיקה של מפרק הברך: פגיעה חוזרת בברך המובילה להאצה בשחיקה של מפרק הברך עלולה ליצור תהליך דלקתי ולהוביל להצטברות של נוזלים בברך.
  • שבר בעצם: שבר הנוצר כתוצאה מחבלה או כל טראומה אחרת באזור הברך, מחייב טיפול רפואי דחוף. במקרה של חשד לפגיעה מסוג זה יש לפנות לטיפול ללא שהות.
  • זיהום נגיפי: בתהליך האבחון, אם לא דווח על שום סיבה אחרת, לאחר שבוצעה שאיבת נוזלים מהאזור, ייתכן כי יתגלה שמקורה של הנפיחות בזיהום ויראלי. במקרה זה, תיבנה תוכנית טיפולים בהתאם למצב הברך.
  • שיגדון או שיגדון מדומה: נקראים גם גאוט או פסאודוגאוט. במקרה של התקף גאוט, יש הצטברות של גבישים מיקרוסקופיים במפרק, המתרחשת בעיקר בשעות הלילה ומובילה לכאבים עזים.
  • קרע במיניסקוס: במפרק הברך ישנם שני מיניסקוסים העשויים סחוס סיבי ומשפרים את יציבות הברך, תורמים לבלימת זעזועים במפרק, פיזור עומסים ומניעת חיכוך. חבלה, נפילה, או תנועה לא נכונה של המפרק עלולים לגרום למצב של קרע במיניסקוס. קרע כזה עלול להוביל לנפיחות במפרק.
  • דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis): זוהי מחלה אוטואימונית הגורמת לתחושה של נוקשות במפרקים, כאבים ורגישות אשר עלולה להוביל גם לנפיחות מפרקית.
  • אוסטיאוארתריטיס במפרק הברך (Knee osteoarthritis): דלקת מפרקים ניוונית המתבטאת בשחיקה של הסחוס. ברוב המקרים גורמת לכאבים ועלולה להוביל גם להצטברות של נוזלים בברך.
  • ציסטה: כיס נוזלים – אגירה של נוזל סינוביאלי מפרקי מחוץ לחלל המפרק. לרוב, הנפיחות תופיע בחלק האחורי של הברך (ציסטה ע"ש בייקר). כתוצאה מכך ייתכנו כאבים, נוקשות והגבלות תנועה.
  • "מים בברך": אזור הברך מרופד היטב באמצעות בורסות – שקיות נוזלים המאפשרות לשמור על המפרק ולהגן עליו. אלא שבמקרים מסוימים, הצטברות של נוזלים באזור המפרק מובילה להתפתחות של מצב רפואי הנקרא באנגלית "Knee effusion" ובעברית ידוע בכינוי "מים בברך".

נפיחות בברך – גורמי סיכון

לא תמיד ניתן למנוע מצבים של נפיחות בברך, בייחוד כאשר הגורם לכך הוא פגיעה טראומטית או שחיקה.
עם זאת, חשוב להכיר את גורמי הסיכון, על מנת לנסות לצמצם את הסיכוי לפגיעה ולשמור על בריאות הברך:

• גיל: בדומה למחלות ומצבים רפואיים רבים אחרים, גם כאן, הסיכון עולה עם הגיל.
  • עודף משקל: כאשר הברכיים נאלצות לשאת משקל עודף, העומס עליהן גדל והסיכוי לפגיעה עולה.
  • מקצוע: מקצועות מסוימים המפעילים לחץ על אזור מפרק הברך, עלולים לגרום לשחיקה ולפגיעה באזור.
  • פעילות ספורטיבית: פעילות כגון היאבקות, או ספורט תחרותי כגון כדורסל וכדורגל המתאפיינים בעומס רב על הברך, מעלים את הסיכוי לפציעה, פגיעה ברקמות או שחיקה והתפתחות של נפיחות במפרק הברך. לעוסקים בספורט אינטנסיבי מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט ספורט על מנת לקבל הנחיות כיצד לבצע את האימונים בצורה אופטימלית, שתקטין מראש את הסיכון לפציעות ספורט ופגיעה באזור.

נפיחות בברך – דרכי טיפול

דרכי הטיפול בנפיחות בברך יקבעו בהתאם לתוצאות האבחון, ועל כן ישנן אפשרויות מגוונות שיסייעו להקל על המטופלים ואף להוביל להחלמה מלאה:

• טיפול חירום בשבר: במקרה של פגיעה טראומטית, יהיה צורך לטפל בשבר שנוצר וכמובן להקפיד על מנוחה ופעילות על פי הנחיות הרופא/ה.
  • טיפול אנטיביוטי: במקרים שבהם האבחון העלה שיש זיהום, יהיה צורך בטיפול תרופתי. חשוב לוודא שנוטלים את התרופה בהתאם להנחיות הרופא/ה ויש להמשיך במעקב רפואי עד להחלמה.
  • תרופות נוגדות דלקות וטיפול בסטרואידים: במקרה של דלקת, ייתכן שיינתנו תרופות אנטי-דלקתיות סטרואידיות או שאינן סטרואידיות(NSAID) שיסייעו להפחית את הנפיחות ואת הכאבים.
  • תרופות אחרות: כאשר הנפיחות נגרמת בשל מחלות אחרות או מצבים כגון גאוט, ניתן לפנות לקבלת טיפול תרופתי וליווי רפואי שיאפשרו להקל את הכאבים.
  • ניקוז נוזלים: במקרה של ציסטה בברך לדוגמה, יהיה לעיתים צורך בניקוז הנוזלים מן הברך.
  • שילוב טיפול פיזיותרפיה לברך – יסייע לשיקום הברך, להפחתת כאב ולמניעת חזרת התופעה בהמשך.

נפיחות בברך – כיצד תוכלו לזרז את ההחלמה

נפיחות בברך עלולה להעיד על מגוון של מצבים רפואיים המצריכים טיפול. לכן, ההמלצה העיקרית היא לא להזניח את הטיפול בברך, אלא לפנות לטיפול רפואי שיסייע למנוע התדרדרות במצב.

מלבד זאת, ישנן כמה המלצות נוספות שעשויות לסייע בהחלמת הברך או בשיפור מצבה:

• להימנע מהפעלת לחץ ועומס על הברך: אם אתם מרגישים כאבים או מבחינים בהתנפחות של האזור, חשוב להקפיד על מנוחה מתאימה, ורצוי להימנע מביצוע פעילות ספורט אינטנסיבית מדי.
  • קרח עשוי לסייע בהורדת הנפיחות ובהקלת הכאב.
  • שמירה על משקל גוף בטווח התקין תסייע להפחית את העומס העודף על הברך ותשפר את בריאותה.
    ביצוע תרגילי פיזיותרפיה מותאמים למצב הגופני. תרגילים אלו יסייעו לחזק את השרירים התומכים במפרק ולשפר את מצב הברך.
  • אם אתם סובלים מכאבי ברכיים באופן כללי, כדאי לבחור בענפי ספורט מתאימים, כגון שחייה, שאינם מטילים עומס רב על הברך.

לסיכום, נפיחות בברך יכולה להיגרם בשל נסיבות שונות ומגוונות. בכל מקרה של נפיחות וכאבים הנמשכים יותר מכמה ימים, כדאי לפנות לייעוץ רפואי. תהליך האבחון יסייע לאתר את הסיבה לתסמינים ויאפשר לטפל בברך כדי להקל על הכאבים, לשמור על בריאות הברך ולחזור לפעילות שגרתית.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול בגורמים השונים לנפיחות בברך
.