תסמונת התעלה הקרפלית

מאת: מירב גולומבוביץ – מרפאה בעיסוק M.Sc.OT

תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal tunnel syndrome), הידועה גם בתור תסמונת מנהרת שורש כף היד, מופיעה בשכיחות גבוהה אצל אנשים המבצעים בעבודתם תנועות חוזרות ונשנות המערבות את שורש כף היד, למשל – עובדי היי טק, קלדנים ומנהלי חשבונות, אמנים, כמו גם בעלי מלאכה העובדים בעבודה מאמצת בעלת תבנית תנועה קבועה.
במאמר הבא נפרט על הגורמים לתופעה זו, הסימפטומים המתלווים אליה ודרכי הטיפול והמניעה שניתן לנקוט בהן.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב באבחון תסמונת התעלה הקרפלית ובניית תכנית טיפול מתאימה.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

ראשית כל, מהי התעלה הקרפלית?

התעלה הקרפלית היא תעלה ברוחב של כ-2.5 סנטימטרים המצויה בשורש כף היד. בתעלה הקרפלית עוברים תשעת הגידים האחראים על תנועת כיפוף האצבעות והיא משמשת כמעין "גלגלת" לתנועתם. כמו כן, עובר בתעלה הקרפלית העצב המדיאני, אשר אחראי על התחושה בחלק מכף היד, על תנועתיות האגודל, והשרירים הלומבריקליים אצבעות 2-3.
תסמונת התעלה הקרפלית מתרחשת כאשר הגידים מתעבים ולוחצים על העצב המדיאני, ויכולה להיווצר עקב סיבות שונות, כגון: פעולות רפטטיביות (חוזרניות) לאורך זמן הכוללות תנועה של פרק כף היד, למשל הקלדה או הנעת עכבר המחשב, ובמיוחד אם במהלך הפעולות האלו פרקי כף היד כפופים כלפי מעלה.
לעיתים תסמונת התעלה הקרפלית נגרמת עקב מצבים רפואיים שונים כגון השמנת יתר, סכרת, דלקת פרקים או דלקת מפרקים שגרונית. בנוסף לכך, גם נשים בהיריון לעיתים סובלות מתסמונת התעלה הקרפלית.
השכיחות של תסמונת התעלה הקרפלית גבוהה פי שתיים בקרב נשים מאשר בגברים.

מבנה התעלה הקרפלית

מבנה התעלה הקרפלית, BruceBlaus. When using this image in external sources it can be cited as:Blausen.com staff (2014). "Medical gallery of Blausen Medical 2014". WikiJournal of Medicine 1 (2). DOI:10.15347/wjm/2014.010. ISSN 2002-4436., CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

תסמונת התעלה הקרפלית – סימפטומים

תסמונת התעלה הקרפלית מתאפיינת באחד או יותר מהסימפטומים הבאים:

  • תחושת הירדמות, תחושת שריפה, עקצוץ או גירוד בכף היד או האצבעות – תחושה זו לרוב תהיה חריפה יותר בלילה.
  • לדול שרירים בכף היד המתבטא בחולשה באזור כף היד, ובעיקר באזור כרית האגודל, וקושי באחיזת חפצים.
  • תחושת הלם קלה כשמניעים את האצבעות.
  • כאבים בכף היד, ובעיקר באזור האגודל, כרית האגודל ו-3 האצבעות הסמוכות אליה. לעתים הכאב מוקרן גם לאזור הכתף.

הסימפטומים האלו יכולים להתחזק אם אוחזים בדבר מה כשפרק כף היד מכופף (למשל, בעת קריאת ספר או בעת נהיגה). תחושת ההירדמות בפרק כף היד יכולה לפוג אם מנערים את הידיים, אך לאורך הזמן גם פעולה זו מאבדת מהאפקטיביות שלה.
תסמונת התעלה הקרפלית יכולה להוביל בטווח הארוך גם לתסמינים נוספים כגון דחפים עצביים איטיים, אובדן תחושה באצבעות ופגיעה בקואורדינציה וביצוע מניפולציות עדינות בתוך כף היד.

סוגי הטיפולים לתסמונת התעלה הקרפלית

ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך עולים סיכויי ההצלחה של טיפול שמרני, ללא התערבות ניתוחית. בנוסף, טיפול מוקדם יכול לסייע למניעת נזק מתמשך לעצב המדיאני, לפעמים עד לכדי מצב בלתי הפיך. בשל כך רצוי לקבל טיפול באופן מיידי ככל הניתן, מיד עם הופעת הסימנים הראשונים לתסמונת.

ישנם שני סוגי טיפולים נפוצים לתסמונת התעלה הקרפלית:

  • טיפול פארא-רפואי – טיפולים לא פולשניים הניתנים על ידי מומחים בתחומים כגון פיזיותרפיה, הידרותרפיה וריפוי בעיסוק.
    טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לתסמונת התעלה הקרפלית הינם יעילים ביותר, בעיקר בשלביה ההתחלתיים של התסמונת, ומסייעים לחלק ניכר מהסובלים מהתסמונת להחלים ולשוב לאורח חיים רגיל גם ללא התערבות פולשנית.הטיפול הפיזיותרפי / ריפוי בעיסוק בתסמונת התעלה הקרפלית כולל אחד או יותר מדרכי הטיפול הבאות:

    • תרגילים לחיזוק שרירי כף היד במטרה למנוע את הידלדלות השרירים בכף היד.
    • מוביליזציות מפרקיות לשחרור הלחץ על העצב והגדלת טווחי תנועה.
    • עיסויים לשחרור הלחץ על העצב המדיאני.
    • שימוש בטכנולוגיות מסייעות כדוגמת דיקור יבש, אולטרסאונד, או מכשיר טנס, להקלה על הכאב והנפיחות באזור.
    • התאמת אמצעי תמיכה דוגמת סד מנוחה, אשר תומך בשורש כף היד, מפחית את הלחץ על העצב המדיאני ומונע תנוחות קיצוניות של מפרק כף היד.
    • ייעוץ ארגונומי להתאמת סביבת העבודה (ראו הרחבה בהמשך), ושינוי הרגלי חיים מזיקים.
  • טיפול רפואי – טיפולים הכוללים תרופות, זריקות או ניתוחים בהתאם למצב הרפואי של המטופל. במידה וישנה דלקת בשורש כף היד, ניתן ליטול תרופות נוגדות דלקת. במקרים אחרים, לעיתים מזריקים סטרואידים (דוגמת קורטיזון) לתעלה הקרפלית, אשר גורמים לירידה בנפיחות ובכך מסייעים בהחזרת המבנים בתעלה למצב תקין.
    בחלק מהמקרים נדרש ניתוח לשחרור התעלה (תעלה קרפלית). מטרתם של ניתוחים אלו היא לתת מרווח של מקום לעצב הלחוץ בתעלה על ידי חיתוך הרצועה שמרכיבה את גג התעלה. ניתוחים אלו לרוב אורכים עד 30 דקות ומתבצעים תחת הרדמה מקומית.

תסמונת התעלה הקרפלית – דרכי מניעה

על מנת להימנע מהצורך להגיע לטיפול מלכתחילה – או לחלופין: על מנת למנוע מהבעיה לצוץ מחדש לאחר הטיפול – ניתן לנקוט במספר צעדים אשר יצמצמו את הסיכון לסבול מתסמונת התעלה הקרפלית.
ראשית כל, יש לבצע בדיקה מקיפה לגבי הסיבות להופעתה של התסמונת, ובהתאם לכך לערוך שינויים באורח החיים. שינויים אלו יכולים לכלול, למשל, שינוי דפוסי עבודה, סידור ארגונומי של סביבת העבודה או הלימודים, הקפדה על שגרת מתיחות ותרגילים ייעודיים, ועוד.

למי שעובדים שעות רבות מול מחשב ההמלצות העיקריות הן:

  • לשבת על כסא מחשב ארגונומי בעל ידיות המאפשרות תמיכה מלאה ככל שניתן באמות וכפות הידיים.
  • להקפיד שכף היד מיושרת עם הזרוע ואינה כפופה כלפי מעלה או מטה
  • לכוון את גובה הכסא בהתאמה לגובה שולחן העבודה, כך שהזרועות יהיו בזווית מקבילה ככל האפשר לרצפה.
  • לעשות הפסקות יזומות אחת לחצי שעה כדי להתמתח, לבצע תרגילי הרפייה ושחרור, ולהגדיל את תנועתיות הגוף גם תוך כדי עבודה – למשל על ידי שילוב עבודה בעמידה בחלק מהזמן.
  • רכישה של ציוד מחשב ארגונומי ייעודי, במקרה הצורך, כגון מקלדות ועכברי מחשב חלופיים שעוצבו במיוחד על מנת למנוע פציעות.

ארגונומיה למניעת תססמונת התעלה הקרפלית

התאמה ארגונומית – חשוב להקפיד שכף היד תהיה מיושרת עם הזרוע

 

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב באבחון תסמונת התעלה הקרפלית ובניית תכנית טיפול מתאימה.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה: