תיאור מקרה – קרע במניסקוס

א.ה, עורך דין בן 62. עוסק בפעילות גופנית באופן קבוע. מתאמן פעמיים בשבוע בחדר כושר עם מאמן אישי, מבצע שלוש פעמים בשבוע הליכה ספורטיבית במשך כשעה (6-7 ק"מ) ונוהג לצאת לטרקים באופן קבוע, בארץ ובחו"ל. א. הגיע ל"מרכז פיזיותרפיה צהלה" עם תלונות על כאבים בברך שמאל, באזור המרכזי (מדיאלי). לטענתו, הכאבים התפתחו בהדרגה, עד שהגיעו למצב שהכאב נוכח כל הזמן והוא אינו יכול ללכת יותר מ 100 מטרים ללא עצירה למנוחה. הוא אינו זוכר אירוע מסוים של חבלה או תנועה לא טובה שבעקבותיו החלו הכאבים, אך שם לב שהכאב מחמיר מאוד אחרי אימוני הליכה ממושכים.

כחלק מהבירור הרפואי, ביצע בדיקת הדמיה M.R.I שהראתה חשד לקרע נרחב במניסקוס המדיאלי. לאחר ביקור אצל אורתופד מומחה ברך, הומלץ לו לעבור ניתוח ארתרוסקופיה ("זעיר-פולשני") להסרת החלק הקרוע של המניסקוס וניקוי מפרק הברך. א. הגיע ל"מרכז פיזיותרפיה צהלה" לאחר שהתעקש על מיצוי האפשרויות לשיקום שמרני של קרע במיניסקוס, למרות שנאמר לו על ידי האורתופד שהסיכוי לכך קלוש.

בבדיקת פיזיותרפיסט, אכן נמצא מצב המתאים לברך הסובלת מקרע במניסקוס מדיאלי, בנוסף נראתה תמונה סוערת של כאב הנובע מרגישות ייתר ומתח שרירי הגנתי משמעותי מאוד (שעלול לתרום להתגברות הכאבים ללא קשר ישיר לקרע במניסקוס ולפציעה עצמה).

המלצת הפיזיותרפיסט הייתה להתחיל בשיקום שמרני מוקפד ולהקציב כ 4-6 שבועות להגעה להקלה משמעותית בכאב ולחזרה לתפקוד יומיומי מלא ללא כאב. במידה ותושג מטרת ביניים זו, העריך הפיזיותרפיסט שניתן יהיה להגיע לשיקום מלא גם ללא ניתוח.

תכנית השיקום כללה:

  • עיסוי רקמה רכה – במטרה להקל על הכאב, לשחרר שרירים תפוסים באזור ולהוריד נפיחות סביב מפרק הברך.
  • טכניקות מנואליות להנעת מפרקים – לשיפור תנועת מפרק הברך, להורדת כאב והגבלה בזמן תנועה ולשיפור יכולת ביצוע פעולות יומיומיות.
  • בניית תכנית תרגילים שיקומיים מותאמת אישית – לפי יכולותיו של המטופל ובהתחשב במגבלות וברגישויות השונות. זאת על מנת להביא לחיזוק שרירים ובכך לשפר את היכולת התפקודית של המטופל, תוך כדי הורדת הכאב והנפיחות סביב הברך.
  • הדרכה ארגונומית – לימוד המטופל כיצד לבצע פעולות פיזיות ואיך להתנהל בסביבה היומיומית, בית, עבודה וכו'. זאת על מנת להשיג הקלה בכאב ושיפור באיכות החיים.
  • בניית תכנית אימונים מותאמת בחדר כושר – בתאום עם המאמן האישי, על מנת להמשיך את שגרת האימונים (לאורך תקופת השיקום) ללא סיכון הברך והתהליך השיקומי המתנהל במקביל.

בשלב הראשון, התנהל השיקום באופן עדין מאוד תוך הימנעות מוחלטת ממאמצים קשים ו/או מכל פעולה שעלולה להגביר כאב. לאחר שהושגה הקלה משמעותית בכאב ועם השיפור המשמעותי בטווח התנועה, עברה גם תכנית התרגול/אימון לשלבים מתקדמים יותר, בהתאם ליכולות המטופל ובהתאם לתחושת הכאב, תוך הקפדה על הדרגתיות והימנעות מהחמרה.

טיפול פיזיותרפי לקרע-במיניסקוס – סיכום

לאחר כ 4 שבועות של שיקום אינטנסיבי ומוקפד (הענות המטופל לדרישות תכנית הטיפול הייתה מצוינת) חל שיפור משמעותי. רמת הכאב ירדה מ 100% (הכאב שהיה בתחילת תהליך השיקום) ל25%. ללא כאב במנוחה או בהליכה יומיומית קצרה.
לאחר כ 7 שבועות, רמת הכאב בפעילות ספורטיבית ירדה ל 15-20% וללא כאב בכלל ביומיום, למעט כאב קל בהליכה ממושכת.
בהתייעצות עם האורתופד ולפי רצונו של המטופל הוחלט לוותר על הניתוח בשלב זה ולהתרכז בהשלמת השיקום השמרני, שצפוי להימשך עוד כ 4-6 שבועות עד לחזרה מלאה לתפקוד ספורטיבי.