תיאור מקרה – כאבי גב תחתון

א.ב גבר בן 47, עובד הייטק, רץ למרחקים ארוכים ומתחרה בטריאתלון. מתאמן כ 6 פעמים בשבוע. ארבעה אימוני ריצה, משולבים שטח וכביש, אימון שחייה אחד ואימון אופניים. הגיע למרכז פיזיותרפיה צהלה עם תלונות על כאבי גב תחתון מזה כחודש. לטענתו, הכאב התחיל ככאב מתון אחרי אימון ריצה ומאז מחמיר בהדרגה. עד כה לא פנה לעזרה מקצועית ולא עבר כל טיפול בנוגע לבעיה. ניסה לבצע תרגילים עצמיים למתיחה ושחרור, אך עד כה לא חל שיפר במצבו.

כשנשאל מדוע לא פנה לרופא אורתופד, ענה שבכל הפעמים הקודמות שפנה בנושאי כאב הקשורים לריצה, הומלץ לו לנוח 4-6 שבועות והוא אינו מעוניין לבצע הפסקה בתכנית הריצה.

בבדיקה פיזית מקיפה נבדקו כל חלקי עמוד השדרה והאגן וכן נבדקו הגפיים התחתונות לבדוק האם יש קשר לכאבי הגב. בבדיקה נמצא שכאבי הגב ממוקדים לגב התחתון ואינם מקרינים לכיוון האגן או הרגליים. בבדיקה לרגישות עצבית לא נתגלו סימנים המעידים על בעיה עצבית ולכן לא נחשדת בעיית דיסק בעמוד השדרה.

האבחנה שנבעה מהבדיקה המקיפה היא: ספזם (כאב הנובע ממתח שרירי הגנתי) בשרירים זוקפי הגב העמוקים (Multiffidus) ובשרירי הישבן (Gluteus Medius+Maximus). מצב זה התפתח כתוצאה מעומס ייתר באימונים והחמיר ככל שנמשכו האימונים תחת עומס מוגבר, ללא התייחסות מקצועית לבעיה.
תכנית השיקום כללה מספר שלבים ועקרונות, במהלכה הוקפד על המשך אימוני ריצה בעצימות נמוכה יותר, על מנת לשמר את כושר הריצה במקביל להפחתת המתח ההגנתי בשרירי הגב והורדת הכאב. זאת כדי לאפשר ל-א.ב להגיע מוכן לתחרות מרתון לאחר 7 שבועות.

הטיפול כלל:

  • טכניקות מנואליות – להורדת כאב ושיפור תנועת עמוד השדרה, על ידי שחרור שרירים והנעת מפרקים.
  • דיקור מערבי יבש  – להורדת המתח בשרירים והפחתת הכאב.
  • אלקטרותרפיה – שימוש במכשירי חשמל וחימום, להורדת כאב.
  • תרגילי תנועה שיקומיים – לשיפור התנועה והורדת הכאב.
  • תרגילי חיזוק ומתיחה – לשיפור הגמישות, יכולת התנועה וטווח התנועה, לחיזוק שרירי הגב ושיפור היכולת שלהם לעמוד בעומסי הריצה.
  • שינוי תכנית האימונים – התאמת התכנית למצב המטופל וליכולותיו בכל שלב של השיקום. בניית תכנית אימון חלופית לחזרה מלאה לריצה לפי התקדמותו ויכולותיו של המטופל, על מנת לאפשר החלמה אופטימלית. כל זאת במטרה להשתלב עם תכנית האימונים המקורית בשלב מאוחר יותר, על מנת לאפשר השתתפות בתחרות המרתון לאחר 7 שבועות מתחילת השיקום.

לסיכום:

לאחר כשבועיים וחצי מתחילת השיקום חלפו כאבי הגב לחלוטין. הירידה היחסית בכושר הריצה פוצתה על ידי חיזוק משמעותי והגמשת השרירים בגפיים התחתונות, עובדה שאפשרה חזרה מהירה יחסית לכושר הריצה המקורי. לאחר כ 5 שבועות השתלבה תכנית האימונים עם התכנית המקורית. 7 שבועות אחרי תחילת השיקום המטופל ביצע את ריצת המרתון לשביעות רצונו, ללא כאבי גב.

ההישג העיקרי במהלך השיקום היה לימוד המטופל כיצד לזהות, להבין ולהתמודד עם בעיות הנובעות מעומס ייתר. כמו כן, המטופל יצא מחוזק גופנית ובעל יכולות פיזיות טובות יותר לעמידה בעומסים גבוהים בעתיד.

 

למידע נוסף אודות פציעות ספורט