קשת גבוהה בכף הרגל – דרכי טיפול

בין אם אתם אנשים פעילים או בעלי ניסיון כספורטאים מקצועיים ובין אם אינכם עוסקים בספורט באופן קבוע, ייתכן שנתקלתם בהתייחסויות שונות למדרסים מסוגים שונים. הסיבה לכך היא מבנים שונים של כף הרגל שעשויים להשפיע על התנהלות יומיומית של אנשים רבים. במאמר שלפניכם, נדון בתופעה של קשת גבוהה בכף הרגל, ההשלכות שלה, וכיצד ניתן להתמודד עימה.

מהי קשת גבוהה בכף הרגל?

מבנה כף הרגל של אנשים עשוי להשתנות מאדם לאדם. קשת גבוהה הינו מצב שבו הקשת האורכית של כף הרגל הינה עמוקה וגבוהה יותר באופן יחסי למבנה הממוצע של כף הרגל. זאת, בניגוד למבנה כף רגל של קשת נמוכה, אשר מוכר כ-Flat Foot, בו כמעט ואין קשת בכף הרגל. חשוב להדגיש שלא מדובר באיזשהו מצב רפואי, אלא פשוט במבנה כלשהו של כף הרגל שעשוי להביא לכאבים מסוימים כיוון שהוא משפיע על אלמנטים אחרים בגוף.

מהן ההשלכות של קשת גבוהה ועל מה זה משפיע?

כיוון שכף הרגל נושאת את משקל הגוף, פשוטו כמשמעו, מבנה כף הרגל עשוי להשפיע על המכאניקה של התנועה בעמידה, הליכה וריצה, על חלוקת המשקל על פני כף הרגל ופיזורו ובאופן הופכי על הזעזוע שסופגת כף הרגל במסגרת פעילות כלשהי.
לכן, למבנה של קשת גבוהה עשוי להיות השלכה של עומס שמתרכז בעקבים ובקדמת כף הרגל. העומס הזה עשוי כלל לא להשפיע, אך גם להיות בעל השלכות כמו כאבים בכף הרגל, בברכיים או בגב, ובהינתן וישנם עומסים גבוהים גם להביא לפציעות כלשהן.

אילו דרכי טיפול קיימות?

כיוון שיש לכך השלכות פוטנציאליות, הטיפול בקשת עשוי להיות חשוב במיוחד עבור מניעת פציעות. כיוון שמדובר במבנה הגוף שלנו ולא ניתן פשוט להחליפו או לשנותו, כלל דרכי הטיפול הינן באמצעות עזרים חיצוניים כמו מדרסים אורתופדיים לקשת גבוהה, שהם שיטת הטיפול המרכזית. כולנו שמענו בצורה כזו או אחרת עליהם, וייתכן שאף חלק מקוראי המאמר משתמשים בהם בזה הרגע.

שימוש במדרסים

מדרסים הם אביזר שאנשים מכניסים אל נעליהם בשביל לסייע להם בהליכה, ריצה, עמידה וכד'. המדרס מסייע למשתמש בו לשנות את מנח כף הרגל בעת ביצוע הפעולות האלו, עבור צרכים שונים כמו פיזור עומס וזעזוע, הליכה נכונה יותר וכד'. ישנם סוגים שונים של מדרסים בהתאם לסוגיות שונות, וכך גם עבור מבנה כף רגל של קשת גבוהה.
בעבר, רוב המדרסים היו מיוצרים לפי סטנדרט מסוים, והיו מגיעים בדגמים שונים. כיום, הטכנולוגיה התפתחה משמעותית ויש כלים לייצור מדרסים מתקדמים מאוד בהתאמה אישית עבור כל אדם ואדם. חלק מן המדרסים רכים יותר וחלק מן המדרסים קשים, חלק מן המדרסים "אגרסיביים" יותר במידת שינוי מנח הרגל ביחס לאחרים.

כיום, מכונים אורטופדיים רבים מציעים מדרסים בהתאמה אישית שמיוצרים באופן ייחודי עבור המטופל, בשביל להגיע לתוצאה המדויקת והטובה ביותר עבורו.