קיפוזיס (עקשת) ומחלת שוירמן

מאת: אדוה טרם ליבר, B.P.T פיזיותרפיסטית בשיטת "שרוט" לליקויי יציבה ועקמת טיפול

קיפוזיס (ידוע גם בשם "עקשת" או "כפפת") הינו ליקוי יציבתי בו עמוד השדרה (ברוב המקרים האמצעי- חזי) נמצא בזווית קמר גדולה מערכי הנורמה.

מהם ערכי הנורמה?

במבט מהצד על עמוד השדרה נראה ארבע עקומות "נורמליות"- 2 מהן קמורות ו-2 קעורות.

קיפוזיס / עקשת

Laboratoires Servier, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

ערכי הנורמה אשר נמדדו לקיפוזה הטורקלית (קמר חזי) הם בין 26 ל- 46 מעלות, כך שלמעשה לכולנו באופן טבעי קיימת קיפוזה מסוימת.
קמר אשר נמדד בערכים של מעל 46 מעלות – נחשב למצב של קיפוזיס, ובעברית- עקשת/ כפפת.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לקיפוזיס
.

קיימים שני סוגים עיקריים של קיפוזיס:

קיפוזיס יציבתי

קיפוזיס יציבתי הינו ליקוי יציבה, אשר ניתן לראות בכל קבוצות הגיל, ובו זווית הקמר בגב גדולה מ-46 מעלות, ללא שינוי מבני בעצמות של החוליות. בין הגורמים לקיפוזיס יציבתי ניתן למנות: הרגלי יציבה לקויים (יציבה עצלה, Forward Head Pozition), חולשה שרירית, או חוסר איזון שרירי, הרגלי עבודה לקויים, ועוד.

ההיפרקיפוזה עלולה להחמיר עם השנים (ובמיוחד לאחר גיל 40) עקב חוסר האיזון השרירי והחזקת המנח הלקוי כנגד כוח המשיכה. תיתכן נוקשות מפרקית בעמוד השדרה ואף שינויים במבנה החוליות. במקרה כזה, זווית הקמר והסימפטומים עלולים להחמיר עם השנים וייתכן כאב (בשל עבודת שרירים מאומצת לצרכי התיישרות/הזדקפות). בנוסף לכך, תיתכן גם נוקשות והגבלות בתנועה.

קיפוזיס מבני

מחלת שויירמן (Scheuermann Disease) – קיפוזיס הנובע משינוי מבני (דפורמציה) בחוליות, ברוב המקרים באזור עמוד השדרה החזי (טורקלי). מחלת שויירמן הינה הסיבה השכיחה ביותר לקיפוזיס אצל צעירים בגילאי 12-14, וקיים לכך גורם ונטייה גנטית. ייתכן ומצב זה יהיה מלווה בכאבים.
אבחון קיפוזיס מסוג שויירמן נעשה על ידי בדיקה קלינית ואיבחון בהדמיה, לרוב באמצעות צילום רנטגן.
במידה ולא ינתן הטיפול המתאים, זווית הקיפוזיס עלולה להחמיר. איבחון מוקדם וטיפול בזמן הקריטי בקיפוזיס מבני (מחלת שויירמן) יכולים למנוע ניתוח וייתכן שאף למנוע שימוש במחוך.

קיפוזיס – טיפול שמרני מומלץ: פיזיותרפיה בשיטת "שרוט"

הוכח כי פיזיותרפיה בשיטת שרוט יכולה למנוע החמרה של קיפוזיס ואף לשפר את זווית הקמר החזי (טורקלי) בחלק מהמקרים.
במהלך טיפולי פיזיותרפיה בשיטת "שרוט" המטופל יכיר וילמד את הליקוי היציבתי ממנו הוא סובל והשלכותיו. בהתאם לכך, ילמד המטופל לבצע את התיקון המיטבי עבורו, יתרגל את שימור את המנח המתוקן ויקבל תכנית אימונים ביתית והדרכה ארגונומית אשר יתנו לו כלים להתמודד עם הבעיה ולשפרה עד כמה שניתן.
ללא אבחון מוקדם וטיפול נכון – הקיפוזיס עלול להחמיר, להשפיע על צורת העצמות, על המראה והביטחון העצמי ואף לגרום לכאבים.

בין מטרות הטיפול הפיזיותרפי: מניעת החמרת זווית הקמר, מניעת השינוי המבני בחוליות עמוד השדרה החזי (טורקלי), איזון שרירי, הורדת כאב, שיפור הנראות ושיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי.

בעזרת אבחון וטיפול פיזיותרפיה מוקדם בקיפוזיס מבני (מחלת שוירמן) ניתן ברוב המקרים להמנע מניתוח וייתכן שאף משימוש במחוך.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לקיפוזיס.

מקורות:

Effectiveness of Conservative Treatment with physiotherapy in an adolescent male with scheuermann’s disease: S.Kalra, P.Sonia: AScitechnol Journal (2018)
The Effect of Schroth Therapy on Thoracic Kyphotic Curve and Quality of Life in Scheuermann’s Patients: A Randomized Controlled Trial
Age-related hyperkyphosis: update of its potential causes and clinical impacts- narrative review
T.Roghan and W. katzman:2017
T.Bezalel, E. Carmeli, D.Levi and K. Leonid: Asian Spine Journal: 2018