פריצת דיסק – תסמינים

האם אתם חשים כאב חד יורד מגבכם אל הירכיים ואל כפות הרגליים ו/או תחושה של שיתוק? האם אתם חשים חולשה בידיים וברגליים ואפילו מתקשים לאחוז בחפצים שונים? בהחלט יכול להיות שמקורם של כל התסמינים הללו בעמוד השדרה שלכם, ויתכן אף שהם נובעים מפריצת דיסק שהתרחשה בו.

פריצת דיסק שכיחה בקרב לא מעט קבוצות אוכלוסייה, כאשר בסיכון הגבוה ביותר נמצאים בעלי עודף משקל, אלו העובדים בעבודות פיזיות הכוללות הרמת משאות, אנשים מבוגרים, ובאופן מפתיע גם הורים צעירים – הנאלצים להרים את ילדיהם הקטנים גם כאשר משקלם עולה עם הגיל והם כבר אינם קלים כפי שהיו כתינוקות. כדי שתוכלו להבין מעט יותר מהי למעשה פריצת דיסק, ממה היא נגרמת, ובעיקר – מה הם התסמינים שלה על מנת שתוכלו לזהות אותם מבעוד מועד, הכנו לכם את המדריך הבא.

כיצד נגרמת פריצת דיסק?

החלק העיקרי של עמוד השדרה שלנו מורכב מקבוצה של 24 חוליות ועצם זנב (סקרום) אחת, כשבין כל אחת ואחת מהן ישנה מעין טבעת סחוסית, הנקרא בשפה המקצועית דיסק בין חולייתי. דיסק זה בנוי משכבות של סחוס סיבי (דמוי צמיג של מכונית), חזק ובעל יכולת נשיאת משקל, כל דיסק דמוי טבעת כזה, מאגד בתוכו סחוס נוזלי וצמיגי, שנועד לשמור על המרווח בין החוליות ולבלום זעזועים בעמוד השדרה.

לרוב הסחוסים הללו פועלים בצורה תקינה, אך הבעיה מתחילה כאשר מתחיל הסחוס להישחק, דבר שמתרחש בעקבות לחץ המופעל תדירות על עמוד השדרה, בעקבות לחצים בלתי מאוזנים על עמוד השדרה, או בעקבות התקדמות הגיל וההזדקנות הטבעית של הרקמות.

כאשר פריצת דיסק מתרחשת והסחוס הנוזלי הפנימי שבדיסקים פורץ את רקמת הטבעת הסחוסית וזולג החוצה ממנה, הדבר מוביל ללחץ על מבנים עצביים בתעלת עמוד השדרה או בנקבים הבין – חולייתיים מהם יוצא העצב לכיוון הגפיים. מצב כזה עלול להוביל לפגיעה ברקמת העצב וכתוצאה מכך לכאב, לרדימות ואף לחולשה שרירית וחוסר שליטה מוטורית באיברים שאליהם מוביל אותו עצב.

אם אתם מחפשים פיזיותרפיסט בתל אביב בעל נסיון רב בטיפול בפריצת דיסק, הגעתם למקום הנכון.

כיצד נזהה תסמיני פריצת דיסק

התסמינים של פריצת דיסק תלויים מאוד באזור עמוד השדרה שבו התרחשה הפריצה וברמת החומרה והגודל של הבקע, או הזליגה, שהתגלו. במקרים שבהם הדיסק נפרץ רק בחלק הפנימי של הטבעת ולא זלג מחוצה לה ולא נוצר לחץ על רקמת העצב עצמה – יתכן ותחושו בכאב מקומי או באי נוחות בגב התחתון, לעיתים קרובות אף לא תחושו בכאב כלל.

אם לעומת זאת הפריצה אכן יוצרת לחץ על רקמת עצב, התסמינים עלולים להיות מורגשים באופן משמעותי, חדים וברורים.
לרוב, תסמיני פריצת דיסק מתחילים עם הופעתם של כאבים מתמשכים בגב התחתון, או בסדרה של אירועים חוזרים של כאבים באזור הדיסק הפרוץ , אשר בסופו של דבר עלולים להחמיר לכאבים מוקרנים לגפיים התחתונות ולתחושות נימול וחולשה. בהתאם לפריסה העצבית של האזור הפגוע.

התסמינים של פריצת דיסק יכולים להיות שונים בהתאם לאזור שבו התרחשה פריצת הדיסק:

תסמינים של פריצת דיסק בגב התחתון – בכל מה שנוגע לפריצת דיסק מותני קלאסית המתרחשת למעשה בחוליות שבחלק התחתון של עמוד השדרה, תסמיני פריצת הדיסק יכללו תחושות חדות של כאב, שריפה, חוסר תחושה או עקצוצים שמקרינים מהעכוז והירכיים אל השוקיים ולעיתים יגיעו גם עד כפות הרגליים (ראה גם: סיאטיקה / אישיאס). לרוב צד אחד, ימין או שמאל, יהיה מעורב, מאחר והפריצה בדרך כלל מתרחשת לאחד הצדדים. הכאבים הקשורים בפריצת דיסק מתוארים על ידי המטופלים כדומים לכאבי מכת חשמל או שריפה, ולרוב הם ילכו ויחמירו במצבים ובתנוחות של לחץ על העצב, כגון הליכה, עמידה או ישיבה ממושכת. תלוי בסוג ובחומרת פריצת הדיסק.

תסמינים של פריצת דיסק באזור הצוואר – כאשר פריצת דיסק מתרחשת בחוליות הצואריות של עמוד השדרה, הדבר יתבטא בדרך כלל בכאבים באזור הצוואר עצמו המלווה במתח שרירי באזור זה ועם הקרנה לאזור הכתפיים, שעלולים אף להקרין מטה אל הזרוע ולכף היד. בדומה לפריצת דיסק בעמוד שדרה מותני, עלולה פריצת דיסק באזור הצוארי לגרום לחוסר תחושה, לעקצוצים ובמקרים חמורים לחולשה באזור הכתפיים, הזרוע וכף היד. תסמינים אלו עלולים להחריף כאשר מבצעים תנועות מסוימת עם הצוואר, או כאשר הוא נמצא במנח מסוים, בהתאם לאופי ומיקום פריצת הדיסק.

היה וזיהיתם אחד או יותר מהתסמינים הבאים, עליכם לפנות בהקדם האפשרי לגורם מקצועי לקבלת טיפול לפריצת דיסק. הטיפול הרצוי הוא טיפול שמרני באמצעות פיזיותרפיה לפריצת דיסק. במקרים חמורים מאוד, עלול המצב להוביל לטיפול ניתוחי. סוג הטיפול יקבע בהתאם לחומרת הבעיה.

למידע נוסף אודות שיקום אורתופדי