כאבים בכף היד

מאת: מירב גולומבוביץ – מרפאה בעיסוק M.Sc.OT

כאב בכף היד הינו תסמין (סימפטום) שיכול לאפיין או להופיע לאחר פגיעות רבות ומגוונות בכף-היד, כגון: נפילה על כף-היד, טראומה בכף היד (חתך, מעיכה ועוד), חבלת ספורט, תאונות סקי, תאונות דרכים, תהליכים ניווניים, עומס יתר, תסמונות ועוד.
במאמר זה אסביר על כאבים בכף היד, המבנה האנטומי של כף היד, אבחנות נפוצות בכף -היד, אשר יתכן ויהיו מלוות בכאב בעוצמה משתנה, וכן הטיפול המומלץ באבחנות אלו.

כאבים בכף היד – מתי יש לפנות לטיפול?

כאבים בכף היד ברוב המקרים לא יימשכו לאורך זמן רב, אלא יארכו מספר ימים או שבועות, וכל עוד הכאב אינו אקוטי, ניתן לטפל עצמאית בבית.

כאבים שנמשכים יותר מכך – חודשים, לעיתים שנים, מהווים בעיה שיש לטפל בה באמצעות ביקור אצל הרופא, כירורג כף-יד, וכן מטפל בכף היד (מרפא בעיסוק או פיזיותרפיסט), על מנת לבצע אבחון מדויק והתאמת טיפול רלוונטי לבעיה.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב באבחון כאבים בכפות הידיים ובניית תכנית טיפול מתאימה.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

 

המבנה האנטומי של כף היד

בכף היד 27 עצמות בסך-הכל:

  • 14 עצמות גליל (phalanx) – אצבעות
  • בכל אצבע 3 עצמות קטנות, באגודל 2 עצמות
  • 5 עצמות מסרק (Meta-Carpal)- כף-היד
  • 8 עצמות קרפאליות (carpal bones) – שרש כף-היד
  • עצמות קטנות מסודרות בשתי שורות
  • בכף היד ובאמה מעל 30 שרירים, חלקם בתוך כף היד וחלקם מגיעים מחוץ לכף היד (מהאמה). שרירים אלו מניעים את שרש כף היד, האצבעות והאגודל בכל מישורי התנועה.
  • בנוסף, עוברים 3 עצבים – מדיאני, אולנארי ורדיאלי, אשר אחראים על עצבוב תנועתי (מוטורי) ותחושתי (סנסורי) של שרש כף היד וכף היד.

כאבים בכף היד - מבנה כף היד

Mikael Häggström, M.D. – Author info – Reusing images, CC0, via Wikimedia Commons

כאבים בכף היד – אבחנות נפוצות והטיפול בהן:

 

טריגר פינגר / אצבע הדק – (Trigger Finger / Trigger Thumb (TF :

כאבים בכף היד - טריגר פינגרביטוי: חוסר יכולת ליישר את האצבע (PIPJ) או האגודל (IPJ). לעיתים יש להשתמש ביד השנייה ליישור האצבע. במקרים חמורים הכאב עלול לגרום לנוקשות ולמעשה לאי-יכולת ליישר את המפרק (אצבע בכיפוף תמידי).
לעיתים יש "קליק" במפרק בעת שחרור. בצקת וכאב מאפיינים מצב זה.

הסיבה: נפיחות באזור מעטפת הגידים המכופפים בכף היד (tendon sheath), שיכולה להתפתח ל Nodule תת-עורי.

טיפול: שימוש בסדים (ניתן להשיג בריפוי בעיסוק), זריקות סטרואיד (NSAIDs), ניתוח לשחרור ההיתפסות.

למידע נוסף על טריגר פינגר

 

 

טריגר פינגר - סדים

אצבע פטיש – Mallet Finger:

קרע של הגיד המיישר בקצה האצבע או האגודל.

ביטוי: נפילה של קצה האצבע, המפרק המרוחק (אי יכולת ליישר את קצה האצבע), נפיחות, אודם וכאב.
לעיתים קרע כזה יכול להיות מלווה בתלישה של חתיכת עצם מהגליל המרוחק, היכן שהגיד מתחבר לעצם, ואז זה נקרא שבר תלישה (avulsion fracture).
פגיעה זו שכיחה מאוד בקרב ספורטאים (כדורשת, כדורסל, כדורעף, בייסבול, כדורגל ועוד), כאשר האצבע מקבלת מכה ישירה מכדור בעודה ביישור. כמו כן, מכה ישירה לאצבע ישרה, אף אם לא בעוצמה, יכולה לגרום לקרע בגיד המיישר.

טיפול (חשיבות גבוהה לטיפול מוקדם ככל האפשר):
סד ביישור המפרק (DIPJ) למשך 6-8 שבועות באופן רציף. לאחר מכן מתחיל תהליך גמילה מהסד וחזרה לתפקוד של האצבע (כיפוף-יישור של המפרק).

לעיתים יש להמשיך ללבוש את הסד לתקופה ארוכה יותר, 6 שבועות נוספים בלילה, ולעיתים אף יותר מכך. נתון להחלטת המטפל (מצב איחוי הגיד).
סד כזה ניתן להשיג בריפוי בעיסוק בהתאמה אישית.
ניתוח – תיקון הגיד הקרוע, וכאשר מלווה בשבר תלישה יש לקבע את השבר באמצעות מסמר למשך 8 שבועות.

תסמונת התעלה הקרפלית – (Carpal Tunnel Syndrome CTS):

לחץ על העצב המדיאני בתוך התעלה הכפית (בשרש כף-היד).

ביטוי: עקצוץ, זרמים, הירדמות, כאבים בכף היד ובאצבעות. תיתכן החמרה בלילה. לעיתים תיתכן השפעה של בעיה צווארית על התופעה.

טיפול: שימוש בסד מנוחה לשרש כף-היד (ניתן להשיג בריפוי בעיסוק), טיפול צווארי בפיזיותרפיה, זריקת סטרואידים ליד, במקרה והסימפטומים אינם עוברים יש לשקול ניתוח לשחרור התעלה הכפית.

למידע נוסף אודות תסמונת התעלה הקרפלית

 

גנגליון – Ganglion:

ציסטה קטנה, לא ממאירה, מעין שק נוזלים, אובלי, הנוצר סמוך למפרק או לגיד.

ביטוי: גנגליון מתפתח ברוב המקרים בחלקו הגבי של שרש כף היד, אך יתכן ויופיע גם בחלק הכפי של שרש כף-היד, אצבעות, קרסול, כף הרגל או ברך. נראה כמו גוש קטן תת-עורי. גנגליון אינו סרטני ואינו מזיק, ולרוב נעלם מעצמו.
כאשר מתפתחים אי-נוחות או כאב, חולשה בכף היד ולעיתים קושי להניע את המפרק, יש לשקול פעילות כירורגית להסרת הגנגליון.

טיפול: קיבוע המפרק באמצעות סד או חבישה לוחצת על הגנגליון, להקטין תנועה במפרק ולסייע בהקטנת נפחו. ניתן להשיג בריפוי בעיסוק. כאשר הכאב מגביל את תפקוד היד, מומלץ לבצע ניקוז הנוזל או הסרת הגנגליון כולו (אצל כירורג כף-יד).

תסמונת דה קרוון – De-Quervain's Tenosynovitis

דלקת במעטפת 2 גידים מיישרים של האגודל (APL, EPB), אשר עוברים יחד בתוך תעלה בצד שרש כף-היד בדרכם לאגודל. מעטפת זו מכילה נוזל סיכה המאפשר תנועת החלקה של הגידים ללא הגבלה. התעבות או דלקת לא-זיהומית במעטפת זו סביב גידים אלו נקראת De-Quervain's Tenosynovitis.

ביטוי: כאב הולך ומתגבר, בעיקר בעת אחיזת חפצים, טיפול בתינוק, הרמת חפצים כבדים תוך שימוש במאמץ עם סיבוב באגודל, נפיחות.

טיפול: משככי כאבים, הימנעות מפעולות המגרות כאב זה, ריפוי בעיסוק – סד טרמו-פלסטי לקיבוע מפרק שרש כף-היד יחד עם אגודל ביישור, פיזיותרפיה, הזרקת סטרואידים לתוך המעטפת להורדת נפיחות והקלה על הכאב, ניתוח לפתיחת המעטפת ומניעת חיכוך בין 2 הגידים.

שחיקת מפרק האגודל – Thumb Carpalmetacarpal (CMC) arthritis:

ארטריטיס, תהליך ניווני במפרק בסיס האגודל (CMCJ) הינו שכיח ביותר. הסחוס העוטף את העצם בתוך המפרק ומגן עליה נשחק ולמעשה נוצר חיכוך בין 2 עצמות ללא סחוס.
נשים מעל גיל 40 יותר פגיעות למצב זה, במיוחד אם עוסקות במקצוע עם פעילות חוזרנית של אגודל.

ביטוי: כאב חד או שורף בעת לפיתה או אחיזת צביטה, נפיחות, נוקשות והגבלה בטווחי תנועת אגודל, חולשה בכוח לפיתה. לרוב סימפטומים אלו הולכים ומחמירים ללא טיפול מתאים.

טיפול: ריפוי בעיסוק – התאמת סד לקיבוע אגודל המאפשר מנוחה למפרק CMC, משככי כאבים, פיזיותרפיה להקלה על כאב ונפיחות, זריקות קורטיקוסטרואידים, ניתוח להקלה על הכאב ושיפור התפקוד עם אגודל (כירורגי כף-יד).

 

סד ל - CMC

סד לקיבוע אגודל

כוויצת דופיטרן – Dupuytren's contracture:

דפורמציה בכף היד הנגרמת בעקבות התעבות והתכווצות תת-עורית של הרקמה הרכה סמוך לגיד מכופף בכף היד, יכול להופיע ביותר מאצבע אחת, ולבסוף יתכן ולא ניתן יהיה ליישר את האצבע כלל. תופעה זו אינה שכיחה ומאפיינת יותר סוכרתיים וחולים באפילפסיה. לרוב התקדמות המחלה איטית מאוד, חודשים ואף שנים, ויתכן קושי תפקודי משמעותי באחיזת חפצים. לרוב מופיע כאב בעת ניסיון ליישר את האצבע.

טיפול: כל עוד המחלה אינה גורמת לקושי תפקודי אין צורך לטפל.
במקרה של החמרה בכיפוף האצבע והגבלה תפקודית יש לשקול התערבות
כירורגית: הסרת הרקמה המעובה (Closed fasciotomy, Open fasciotomy).

נקעים ושברים באצבעות, אגודל וכף היד:

ברוב המקרים לאחר שבר או נקע בכף היד מופיע כאב בדרגות שונות באזור הפגיעה (שרש כף היד, כף היד, אצבעות ואגודל). כאשר הפגיעה כוללת נפיחות (edema), שטף-דם וכאב עז, מומלץ לפנות למיון ולבצע צילום רנטגן (x-ray).
יש לבצע אבחון של השבר / נקע ולפי המצב יש לקבע בהתאם באמצעות גבס או סד טרמו-פלסטי. הכאב יכול ללוות את המטופל לאורך זמן ולעיתים לא ניתן לסייע באופן שמרני ויש לשקול התערבות כירורגית.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב באבחון כאבים בכפות הידיים ובניית תכנית טיפול מתאימה.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה: