חיזוק רצפת האגן

שרירי רצפת האגן הם שרירים לכל דבר ועניין, בדומה ליתר שרירי השלד, ויש לנו יכולת להפעיל אותם באופן מודע ומכוון מטרה. כאשר את מבצעת תרגול לחיזוק שרירי רצפת האגן, למעשה, את מקנה לאיזור רצפת האגן מודעות, שיפור בזרימת הדם והגדלת מסת השריר, שכולם מובילים לשיפור ביכולת להפיק כוח וכך שיפור בתפקוד היום-יומי (אם נשווה את שריר המרפק שמתחזק ומסוגל להרים משקלים גבוהים יותר כך רצפת האגן מתחזקת ומונעת דליפת שתן).
.
בהפעלת שרירי רצפת האגן, בניגוד לשאר שרירי השלד, לרוב התנועה אינה נראית לעין, לעיתים תחושת הכיווץ אינה ברורה ותחושת ההרפיה יכולה להיות שלא מורגשת. לא פלא איפה שנשים רבות חוות לפעמים בלבול וחוסר וודאות לגבי היכולת התפקודית של רצפת האגן שלהן.

בבדיקה של פיזיותרפיסטית לרצפת האגן תוכלי לקבל מידע מדוייק ומותאם למצבך, תוכלי להבין מי הם אותם השרירים שכל כך חשוב להכיר, איך הם עובדים, ואיך לאמן אותם בצורה נכונה ומותאמת לך.

בטיפול פיזיותרפיה לרצפת אגן, ישנם מספר שלבים אותם עלייך לעבור כחלק מתכנית השיקום:

  • השלב הראשון יארך לרוב, בין 6 ל 10 שבועות ויתאפיין בתרגול אינטנסיבי להשגת שיפור משמעותי ביכולת הפעלת שרירי רצפת האגן.
  • השלב השני יארך כ-12-14 שבועות ויתאפיין בירידה בתדירות התרגול תוך שמירה על עוצמת הכיווץ.
  • לבסוף, על מנת לשמר את הישגי השיקום, בונה הפיזיותרפיסטית תכנית תרגול, מותאמת אישית למטופלת, לשימור יכולת הכיווץ ותפקוד רצפת האגן לטווח הרחוק.

כיצד תדעי האם את זקוקה לחיזוק שרירי רצפת האגן?

ישנן מספר בדיקות המאפשרות לפיזיותרפיסטית רצפת האגן להעריך את רמת התפקוד של שרירי רצפת האגן אצל מטופלת. עם זאת, ניתן לבצע בדיקה עצמית פשוטה על מנת להעריך האם את נדרשת להגיע לאבחון – בדיקת עצירת שתן.

בדיקת עצירת השתן – את בדיקת עצירת השתן מומלץ לבצע בבוקר עם מתן השתן הראשון של היום. כאשר את יושבת על האסלה, התחילי במתן שתן ומעט אחרי שהתחלת, כשהזרם חזק, נסי לעצור את מתן השתן. אם הצלחת לעצור, החזיקי את מצב העצירה למשך 2-3 שניות ואז שחררי לסיום ההתרוקנות. אם הצלחת לעצור את מתן השתן, סביר להניח ששרירי רצפת האגן מתפקדים באופן תקין. במידה ולא הצלחת לעצור את מתן השתן, בשלב הזרימה החזקה, מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית רצפת אגן לאבחון מעמיק.
חשוב לציין כי בדיקת עצירת השתן משמשת לצרכי בדיקה בלבד, ואינה מתאימה כתרגול קבוע לחיזוק רצפת האגן.

בהפעלה נכונה והקפדה על תכנית שיקום מסודרת, ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן, כמו את כל שרירי הגוף, ובכך להפחית החרפה של צניחת איברי האגן או צניחת רחם, ולשפר תסמינים כגון דליפת שתן גזים או צואה.

חשוב לציין ששרירי רצפת האגן יכולים לסבול גם מכיווץ יתר, במצב כזה רצפת האגן שלך יכולה להיות עם תסמינים הכוללים דליפות שתן, עצירות וכאבים ביחסי מין. לשם אבחון מדויק ובניית תכנית טיפולים המותאמת לך אישית מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית לרצפת האגן.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה: