דלקת פרקים

היא אומנם ידועה בעיקר כמחלה המופיעה בגיל מבוגר, אך דלקת פרקים עשויה להופיע בכל גיל, בדרגות חומרה שונות. התסמינים שלה יכולים להיות קלים יחסית, למשל אדמומיות ונוקשות במפרקים, אך במקרים חמורים יותר היא עלולה להשפיע גם על איברים אחרים בגוף ולפגוע באיכות החיים של החולים בה.

על אף היותה מחלה כרונית, קיימים כיום מגוון טיפולים העשויים להקל משמעותית על המטופלים ולשפר את תחושת הרווחה שלהם, ולכן חשוב מאוד ללמוד על דלקות מסוג זה ולהכיר את הדרכים השונות להתמודד איתן.
לפניכם כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מהי דלקת פרקים

דלקת פרקים, או ארתריטיס, היא שם כולל למחלות התוקפות את המפרקים של הגוף. היא עלולה להתפרץ במפרקים של הגפיים אך גם בעמוד השדרה, ויכולה להופיע במפרק אחד (מונוארתריטיס) או בכמה מפרקים (פוליארתריטיס).
על אף שקיימים סוגים רבים של דלקות, וחלקן אופייניות דווקא לגיל הילדות, ישנם שני סוגים עיקריים ונפוצים של דלקות: דלקת פרקים ניוונית ודלקת פרקים שיגרונית.

דלקת פרקים ניוונית – Osteoarthritis
דלקת פרקים ניוונית אופיינית בדרך כלל לבני 60 ומעלה, והיא מופיעה לרוב באזור הירך, הברכיים, כף הרגל וכף היד.
התהליך הדלקתי פוגע ברקמות המפרקים ובסחוס ועלול להגביל את טווח התנועה של הגפיים ולגרום לכאב. אופי המחלה, היקפה והתסמינים שלה משתנים מאדם לאדם, כאשר אצל רבים ייתכן כי יופיעו סימנים למחלה בצילומי רנטגן בלא שהאדם ירגיש תסמינים כלל.

דלקת פרקים שגרונית (ראומטית) – Rheumatoid Arthritis
לעומת דלקת הפרקים הניוונית, דלקת פרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת אותו, והיא יכולה להופיע בכל גיל. הלוקים בה ירגישו כאבי מפרקים, בעיקר באזור כף היד והאצבעות, אך לעיתים היא גם תופיע במפרקים אחרים כגון הברכיים וכפות הרגליים.
לצד תסמינים מובחנים אלו ייתכנו גם רבים אחרים וחשוב להכיר את כולם ולפנות לייעוץ רפואי במידת הצורך.

דלקת פרקים

סימפטומים של דלקת פרקים

דלקות מפרקים משפיעות באופן שונה על אנשים שונים, אך ישנם כמה סימפטומים מרכזיים שצריכים לעורר את תשומת ליבנו:

• כאב: זהו אחד הסימפטומים המרכזיים, כאשר הכאב יכול להופיע בכל מפרקי הגוף ואף בעמוד השדרה.
  • נוקשות: דלקת פרקים עלולה לגרום לתחושת נוקשות במפרקים, בייחוד לאחר מנוחת הלילה, והיא משתפרת לרוב במשך היום.
  • אובדן טווח תנועה: בין אם היא מלווה בכאב ובין אם לא, דלקת פרקים עלולה להקשות על הנעת המפרקים, ועל כן חשוב לפנות לטיפול רפואי כדי לשמר את טווח התנועה.
  • נפיחות: במקרים מסוימים, מצטבר נוזל דלקתי במפרק וניכרת נפיחות באזור.
  • עייפות וחולשה: תסמינים כגון חוסר אנרגיה אומנם אופייניים למחלות רבות, אך הם עלולים להופיע גם בשל דלקת פרקים, וחשוב לדווח עליהם בעת פנייה לייעוץ רפואי.
  • פגיעה באיברי גוף אחרים: במקרים חמורים הדלקת עלולה להשפיע על איברים אחרים בגוף, ולפגוע למשל בעור ואף בבריאות מערכת הדם והלב. בשל כך חשוב לדווח לגורמים המטפלים על כל סימפטום, גם אם נראה שאינו קשור לדלקת.

חשוב לציין כי דלקת פרקים מתפתחת באופן שונה אצל כל אחת ואחד ועל כן חשוב לשים לב לתסמינים מסוגים שונים ולדווח עליהם לרופאים המטפלים.

אבחון דלקת פרקים

דלקת פרקים עלולה להיות מחלה כרונית, אך דווקא בשל כך חשוב לאבחן אותה בזמן. אבחון וייעוץ מקצועיים יסייעו למתן את התפתחות המחלה, לשמר את טווח התנועה ולשפר את בריאות הגוף והרווחה הנפשית של האדם.

אם מופיעים תסמינים בדומה לאלו שפורטו לעיל, מומלץ לפנות לבירור אצל רופא המשפחה, ובמידת הצורך אצל ראומטולוג.

הכלים המרכזיים לאבחון דלקת פרקים:

• תשאול רפואי כללי: במפגש הראשוני עם הגורם המטפל, האדם יישאל על ההיסטוריה הרפואית שלו, כאשר גם ההיסטוריה המשפחתית תיבחן כדי לאתר גורמי סיכון.
  • בדיקה פיזית: לאחר השיחה הראשונית, הרופא או הרופאה יבדקו את המטופל, ינסו לאפיין את מידת הכאב ואופיו, את חומרת התסמינים ואת טווח התנועה של הגפיים. הבדיקה הפיזית תנסה לברר באילו נסיבות מופיע הכאב ומה מקל עליו, וזאת על מנת לגבש אבחנה ראשונית למצבו של המטופל ולהבין באיזה סוג דלקת מדובר.
  • בדיקות כלליות של דם ושתן: מטרת בדיקות אלו לקבל תמונה כללית של מצבו הבריאותי של המטופל. לדוגמא – בדיקת דם מאפשרת לעיתים לאתר מצב דלקתי בגוף, או נוגדנים האופייניים למצבי דלקת פרקים שגרונית, ובדיקות שתן יכולות לסייע באיתור פגיעה בכליות כתוצאה מהדלקת. חשוב לציין כי בדיקות הדם והשתן אינן מעידות בהכרח על קיומה או היעדרה של דלקת, אלא הן מהוות אמצעי אבחון אחד מיני רבים.
  • בדיקת נוזל המפרק: דיקור ושאיבה של הנוזל הסינוביאלי מהמפרק מאפשרת לאתר סימנים מחשידים כגון עכירות או דימום.
  • בדיקות דימות: בדיקות רנטגן ו-MRI משמשות כדי להשלים את תהליך האבחון ולאפיין את מידת הפגיעה באזור.

דרכי הטיפול בדלקת פרקים

דלקת פרקים יכולה לנבוע מסיבות שונות ומגוונות. אומנם בחלק מהמקרים ישנה ככל הנראה נטייה גנטית ברורה, אך גם לאורח החיים יש חלק בהתפתחות המחלה. חוסר פעילות ומשקל עודף מעמיסים על המפרקים, וגם תזונה לקויה מהווה גורם סיכון. לכן, כחלק מהטיפול במחלה יידרש לעיתים המטופל לאמץ הרגלי חיים בריאים יותר ולפנות לייעוץ תזונתי לבניית תוכנית מותאמת אישית לפעילות גופנית מתאימה.

לצד שינויים מתבקשים אלו באורח החיים, ישנם שני כלים מרכזיים שהבחירה בהם תיעשה בהתאם לחומרת הדלקת:

• תרופות: כדי להקל את הכאבים ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת ובסטרואידים, ובמקרה של זיהום ייתכן שהטיפול יכלול גם אנטיביוטיקה, בהתאם להמלצת הרופא המטפל.
  • טיפול פיזיותרפיה לדלקת פרקים: זהו אחד הכלים העיקריים לטיפול בדלקת פרקים, כאשר המטרה היא לחזק את השרירים התומכים במפרק, ולשפר את טווחי התנועה. פיזיותרפיה יכולה גם לכלול שיטות כגון דיקור יבש, עיסוי רקמות, טיפול בחום וקור או פולסים חשמליים, להקלת הכאבים באזור.
    אימון שיקומי ותרגול עצמי של תרגילים ייעודיים יתרום לשימור והגדלה של טווח התנועה, חיזוק השרירים ושיפור יכולות התנועה והתפקוד.
    תוכנית הטיפול המדויקת נבנית כמובן בהתאם לאופי התסמינים וחומרתם, ומטרתה להקל את הכאבים ולאפשר לאדם לנהל חיים מלאים גם במקרה של דלקת כרונית.
למרכז פיזיותרפיה צהלה ניסיון רב בטיפולי פיזיותרפיה לדלקת פרקים