גורמי סיכון לפריצת דיסק

פתולוגיית דיסק (פריצת דיסק, או בלט דיסק) הינה מהגורמים השכיחים ביותר לכאבי גב תחתון.

פריצת דיסק עלולה להתפתח בשל ליקויים התפתחותיים מולדים במבנה עמוד השדרה, אך לרוב, אנשים מפתחים מצב זה בשל אורח חיים לא נכון. הבנת גורמי הסיכון לפתולוגיית (פריצת/בלט) דיסק, אותם נפרט בהמשך המאמר, וביצוע שינויים מבעוד מועד, עשויים למנוע את המצב עוד בטרם התפתח. אך ראשית – הקדמה קצרה.

מהי פריצת דיסק

החלק העיקרי של עמוד השדרה שלנו בנוי מקבוצה של 24 חוליות מהגולגולת ועד עצם הזנב, כאשר בין חוליה לחוליה ממוקם דיסק – מעין רפידה עגולה, מורכבת משכבה חיצונית וקשיחה דמויית טבעת, עשויה מסחוס סיבי. גרעין פנימי מסחוס צמיגי דמוי ג'לטין. מטרת הדיסק הבין חולייתי היא לסייע בבלימת זעזועים ושמירה על יציבות עמוד השדרה.

פריצת דיסק נגרמת בעקבות עומסים חוזרים ובדרך כלל לא מאוזנים על עמוד השדרה. כתוצאה מעומסים אלו, מתחיל להיווצר קרע בשכבות הפנימיות של הטבעת ההיקפית העוטפת את הדיסק הסחוסי. במקרים מסוימים עלול חלק מהגרעין הג'לטיני של הדיסק לחדור את השכבות הקרועות וליצור בליטה בהיקף הדיסק, הקרויה "בלט דיסק". במקרים חמורים יותר, יכולות להיפרץ כל השכבות של הטבעת הסחוסית, במקרה כזה עלול לזלוג החוצה חלק מהסחוס הפנימי, מצב הקרוי "פריצת דיסק". סחוס ג'לטיני זה עלול לנוע אל תוך תעלת עמוד השדרה ולהפעיל לחץ על העצבים באזור.
במקרים רבים שלב מקדים לפריצת דיסק הינו בלט דיסק – מצב שבו נוצרת בליטה בדיסק, אולם מעטפת הדיסק עדיין שלמה כך שהנוזל הסחוסי עדיין לא זולג החוצה.

למידע נוסף אודות פריצת דיסק
למידע נוסף אודות בלט דיסק
למידע נוסף אודות הסימפטומים של פריצת דיסק

פריצת דיסק גורמי סיכון

פריצת דיסק
Blausen.com staff (2014). DOI:10.15347/wjm/2014.010. ISSN 2002-4436., CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

הסימפטומים השכיחים בעקבות פתולוגיית (בלט או פריצת) דיסק הינם כאבים בצוואר או באזור הגב התחתון, בהתאם למיקום החוליה בה התרחשה פריצת הדיסק. הכאב יכול להיות מקומי, או מוקרן לאזורים אחרים, כגון לזרועות או לרגליים (מצב הקרוי סיאטיקה).


למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול בפריצת דיסק
.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

 

מהם גורמי הסיכון לפריצת דיסק?

פריצת דיסק עלולה להופיע באופן פתאומי בעקבות טראומה או תנועה שגויה, המפעילה עומס רב על עמוד השדרה, או כחלק מתהליך שחיקה הדרגתי.

לפניכם רשימת גורמי הסיכון העיקריים לפריצת דיסק:

  • נטייה גופנית – המבנה הגופני האישי של כל אדם משפיע על מבנה הדיסק (אשר משתנה מאדם לאדם) ועל היציבה והאופן בו כל אחד מאיתנו מתנועע. מדובר בשני משתנים חשובים במיוחד, אשר משפיעים לא רק על היווצרות פריצת דיסק, אלא גם האם היא תהיה מורגשת או אסימפטומטית (זה המקום לציין שכ-65% מכלל האנשים שיש להם פתולוגיית דיסק, אינם סובלים כלל מתסמינים ואינם מוגבלים בשום צורה).
  • גיל – הסיכון להיווצרות פריצת דיסק עולה עם הגיל ומופיע בקרב כמחצית מהאוכלוסייה בגיל השלישי, עקב תהליך בלתי נמנע של איבוד הנוזלים בדיסקים הבין חולייתיים לצד ירידה משמעותית בגמישות, אשר הופכת אותם לפגיעים יותר.
  • עיוותים מולדים בעמוד השדרה – כגון עקמת, או קיפוזיס, עלולים לגרום ללחץ מוגבר על החוליות ולהיווצרות פריצת דיסק.
  • עודף משקל קיצוני – גורם לעומס מוגבר על עמוד השדרה ולפוטנציאל שחיקה גבוה.
  • עבודה פיזית מאומצת הכוללת נשיאת משקלים כבדים באופן תדיר, או תנועת כיפוף לפנים, גורמת להפעלת עומס חוזר ונשנה על הדיסקים. הדבר נכון במיוחד במקרים בהם התנועה נעשית בצורה לא נכונה, ולכן מומלץ להיעזר בהדרכה ארגונומית, או ייעוץ פיזיותרפי, מבעוד מועד.
  • עבודה משרדית בישיבה – ישיבה ממושכת ללא תנועה מפעילה לחץ קבוע ומתמשך על חוליות הגב התחתון ותורמת, בין היתר, להיווצרות בלט או פריצת דיסק. מצב זה ידוע גם כיושבנות. ונחשב כיום לאחד מגורמי הסיכון הבריאותיים המשמעותיים ביותר בעידן המודרני.
    עוד על תופעת היושבנות ניתן לקרוא כאן
  • עיסוק בלתי מבוקר בספורט – ספורטאים חובבים ומקצועיים המתאמנים באופן בלתי מבוקר, ואינם מחזקים באופן מספק את השרירים התומכים את עמוד השדרה, נתונים בסיכון מוגבר לפריצת דיסק או בלט דיסק. לכן מומלץ להיעזר בליווי והדרכה של פיזיותרפיסט ספורט לכל מי שעוסק באימונים אינטנסיביים.
  • נהיגה על מושב רוטט (בעיקר נהגי משאית או אוטובוס) במשך שעות רבות מדי יום – מהווה שילוב בין אורח חיים יושבני לבין עומס של ויברציות על עמוד השדרה. מצב זה יוצר עומס חריג על החוליות ועל הדיסקים הבין חולייתיים.
  • חולשת שרירי גב – שרירי גב חלשים אשר אינם מצליחים לייצב את עמוד השדרה בעת פעילות מאומצת.
  • עישון – חלק מהחומרים הנמצאים בטבק חודרים למחזור הדם בעת שאיפת העשן ופוגעים ביכולת הזנת רקמת הדיסקים וכך גורמים להזדקנות מואצת ולניוון שלהם.
  • הורים צעירים – נמצאים בקבוצת סיכון להיווצרות פתולוגיית דיסק, בעקבות נשיאת משקל הילד בתנועות לא מאוזנות לפרקי זמן ארוכים.

גורמי סיכון לפריצת דיסק – סיכום

קבוצות רבות באוכלוסיה נמצאות בסיכון ללקות בפתולוגיית (פריצה/בלט) דיסק בשלב זה או אחר של חייהם. על ידי מעבר לאורח חיים בריא יותר, הכולל פעילות גופנית מבוקרת ושמירה על משקל תקין, הדרכה ארגונומית וליווי פיזיותרפיה במידת הצורך, ניתן להפחית בצורה ניכרת את הסיכון לסבול מבעיה זו ולשמור על בריאותנו.

ל"מרכז פיזיותרפיה צהלה" ניסיון רב באבחון וטיפול בבלט או פריצת דיסק, וכן בהדרכה וליווי פיזיותרפיה המסייעים להפחתת הסיכון ללקות בבעיה בהמשך.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה: