קיפוזיס (עקשת) ומחלת שוירמן

מאת: אדוה טרם ליבר, B.P.T פיזיותרפיסטית בשיטת "שרוט" לליקויי יציבה ועקמת טיפול

קיפוזיס (עקשת/כפפת) זהו מצב של ליקוי יציבתי בו עמוד השדרה (בדרך כלל האמצעי- חזי) נמצא בזוית קמר גדולה מערכי הנורמה.

מהם ערכי הנורמה?

במבט מהצד על עמוד השדרה נראה ארבע עקומות "נורמליות"- 2 מהן קמורות ו-2 קעורות.

קיפוזה

ערכי הנורמה אשר נמדדו לקיפוזה הטורקלית הם בין 26 מעלות ל- 46 מעלות, כך שלמעשה לכולנו יש קיפוזה מסוימת.
קמר אשר נמדד בערכים של מעל 46 מעלות – נחשב למצב של קיפוזיס, ובעברית- עקשת/ כפפת.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לקיפוזיס
.

נבחין בין שני מצבי קיפוזיס עיקריים:

קיפוזיס יציבתי

זווית הקמר בגב גדולה מ 46 מעלות, ללא שינוי מבני בעצמות החוליות. גורמים לכך – הרגלי יציבה לקויים (יציבה עצלה, Forward Head Pozition ) חולשה שרירית, הרגלי עבודה, חוסר איזון שרירי ועוד. ליקוי יציבה מעין זה ניתן לראות בכל גיל.
עם השנים, (בייחוד לאחר גיל 40) ההיפרקיפוזה עלולה להחמיר עקב חוסר האיזון השרירי והחזקת המנח הלקוי כנגד כוח המשיכה, ותיתכן נוקשות מפרקית בעמוד השדרה ואף שינויים במבנה החוליות. במקרה כזה, זווית הקמר והסימפטומים עלולים להחמיר עם השנים.
ייתכן כאב (עקב עבודת שרירים מאומצת לצורך התיישרות/הזדקפות ). בנוסף לכך, תיתכן נוקשות והגבלות בתנועה.

קיפוזיס מבני

מחלת שויירמן- Scheuermann Disease – קיפוזיס אשר נובע משינוי מבני (דפורמציה) בחוליות. בדרך כלל באזור עמוד השדרה החזי (טורקלי). זוהי למעשה הסיבה השכיחה ביותר לקיפוזיס בקרב צעירים (גילאי 12-14), וישנו לכך גורם ונטייה גנטית. מצב זה ייתכן ויהיה מלווה בכאב.
אבחון קיפוזיס מסוג שויירמן, נעשה על ידי בדיקה קלינית (בדיקה גופנית) ואיבחון בהדמיה, לרוב צילום רנטגן.
במידה ולא ינתן הטיפול המתאים, זווית הקיפוזיס עלולה להחמיר. איבחון מוקדם וטיפול בזמן הקריטי בקיפוזיס מבני (מחלת שויירמן) יכול למנוע ניתוח וייתכן אף למנוע שימוש במחוך.

הטיפול השמרני המומלץ בקיפוזיס הינו פיזיותרפיה בשיטת "שרוט"

הוכח כי פיזיותרפיה בשיטת שרוט יכולה למנוע את החמרת הקיפוזיס ואף לשפר את זווית הקמר החזי (טורקלי) בחלק מהמקרים.
במהלך טיפולי הפיזיותרפיה בשיטת "שרוט" המטופל יכיר וילמד את מהות ואופי הליקוי היציבתי ממנו הוא סובל ואת השלכותיו. בהתאם לכך, ילמד המטופל לבצע את התיקון המיטבי עבורו, יתרגל את שימור את המנח המתוקן ויקבל תכנית אימונים ביתית והדרכה ארגונומית אשר יתנו לו כלים להתמודד עם הבעיה ולשפרה עד כמה שניתן.
ללא אבחון מוקדם וטיפול נכון – הקיפוזיס עלול להחמיר, להשפיע על צורת העצמות, על המראה והביטחון העצמי ואף לגרום לכאב.

מטרות הטיפול: מניעת החמרת זווית הקמר, מניעת השינוי המבני בחוליות עמוד השדרה החזי (טורקלי), איזון שרירי, הורדת כאב, שיפור הנראות ושיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי. בעזרת אבחון וטיפול פיזיותרפיה מוקדם בקיפוזיס מבני (מחלת שוירמן), ניתן להמנע מניתוח וייתכן שאף משימוש במחוך.

Effectiveness of Conservative Treatment with physiotherapy in an adolescent male with scheuermann’s disease: S.Kalra, P.Sonia:
AScitechnol Journal (2018)
Age-related hyperkyphosis: update of its potential causes and clinical impacts- narrative review
T.Roghan and W. katzman:2017
The Effect of Schroth Therapy on Thoracic Kyphotic Curve and Quality of Life in Scheuermann’s Patients: A Randomized Controlled Trial
T.Bezalel, E. Carmeli, D.Levi and K. Leonid: Asian Spine Journal: 2018