פציאליס (שיתוק על שם בל) – גורמים ודרכי טיפול

פציאליס, או בשמו הנוסף – שיתוק על שם בל (Bell`s palsy), הוא מצב רפואי שיש לו גם השלכות אסתטיות משמעותיות. זוהי הפרעה עצבית הגורמת לשיתוק או חולשה של שרירי הפנים, כך שהאדם מאבד את יכולתו לשלוט בהם. במצב זה תהיה בדרך כלל פגיעה ביכולת ההבעה (מימיקה), כמו גם ביכולת ההפעלה המוטורית ובאפשרות לבצע פעולות בסיסיות כגון אכילה ושתייה ודיבור. עם זאת, כיום ישנן אפשרויות טיפול שונות העשויות להקל על החולה ולזרז את החלמתו. כדי ללמוד עוד על פציאליס ועל דרכי הטיפול – קראו את המאמר הבא.

פציאליס – תסמינים

היכולת שלנו להביע את עצמנו קשור בהפעלת שרירי הפנים ומתאפשרת, בין השאר, הודות למעבר הפקודות לשרירים דרך עצב הפנים, העצב השביעי. מקורו של עצב זה במוח ומתוכו מתפצלים הענפים שחלק משמעותי מתפקידם הוא להניע את שרירי הפנים. במצב רגיל שבו עצבוב השרירים פועל כראוי, נוכל להניע למשל את העפעפיים, להזיז את זוויות הפה ולשלוט בתנועת העיניים שלנו. אך שיתוק העצב יפגע בכל אותן פעולות בסיסיות במידה כזאת או אחרת.

להלן התסמינים האפשריים של השיתוק:

• עיוות מראה הפנים בשל קשיחות או בשל חולשה של צד אחד.
  • קושי בשליטה על הפה וריור.
  • קושי בלעיסה ובליעה.
  • כאבי ראש
  • קשיים בעצימת העין הנמצאת בצד הפגוע של הפנים.
  • יובש בעין או דמעות
  • הפרעות בחוש הטעם
  • כאבים באזור האוזן של הצד הפגוע
  • הפרעות בשמיעה באזור הפגוע ובעיקר – שמיעה של קולות חזקים
  • רגישות מוגברת לריחות, לקור ולחום
  • דיבור לא ברור
  • כמות הרוק בפה עלולה להשתנות

מלבד התסמינים שתוארו לעיל ייתכנו סיבוכים נוספים בעיקר באזור העיניים. השיתוק מקשה על האדם למצמץ וגם העפעפיים פתוחים יחסית וחושפים את הקרנית. במצב זה קיימת סכנה לזיהום של האזור, ליובש ולפגיעה בראייה.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לפציאליס.

אבחון פציאליס

פציאליס נחשב למצב שכיח יחסית, ובדרך כלל הוא יופיע אחרי גיל 15 ולפני גיל 60. מטופל הסובל מהתסמינים שתוארו לעיל נדרש לפנות לרופא נוירולוג או לרופא אף אוזן גרון על מנת לאבחן את הבעיה ולבנות תוכנית טיפול מתאימה. לעיתים, כחלק מתהליך האבחון, יופנה המטופל להשלים בדיקות רפואיות שונות כגון EMG או MRI. בדיקות אלו מאפשרות סריקה של האזור הפגוע וקבלת תמונה מלאה של מצב שרירי הפנים. במסגרת האבחון יבדוק הרופא המטפל את טיבו של השיתוק ויבחין בין שיתוק חלקי (פריפרי) לבין שיתוק מוחלט (מרכזי). במקרה של שיתוק מוחלט, רק האזור התחתון של הפנים יהיה משותק, ואילו בשיתוק חלקי צד אחד של הפנים יהיה פגוע, כולל כל שרירי ההבעה באזור. ההבדל בסוג השיתוק נובע מאופי הפגיעה בעצב; כאשר מקור הפגיעה בתוך הגולגולת הרי השיתוק יהיה מרכזי, ואילו כאשר הפגיעה מתרחשת בענפים החיצוניים של העצב, השיתוק יופיע בצד אחד של הפנים.

גורמים אפשריים לפציאליס

פציאליס יופיע לרוב באופן פתאומי, אך התסמינים בדרך כלל יחמירו בהדרגה. ברוב המקרים (כ-70%) אין אפשרות לגלות את הסיבה לשיתוק, ואז תינתן אבחנה של שיתוק אדיופטי, כלומר שיתוק שהמקור שלו אינו ידוע. בכל שנה עלולים ללקות בשיתוק עד 20 אנשים מתוך 100,000, כאשר בעיה זו פוגעת בגברים ובנשים באופן שווה. עם זאת, ישנם מצבים מסוימים העלולים לעורר את התפתחותה של הבעיה.

להלן כמה סיבות אפשרויות להתפרצות של פציאליס:

• חבלה – לפעמים פגיעה בעצם הגולגולת עלולה לפגוע גם בעצב העובר בתוכה.
  • ניתוח – כל ניתוח כידוע כרוך בסיכונים, ואם הניתוח מתקיים באזור הגולגולת, קיים סיכון לפגיעה בעצבי הפנים.
  • גידול – לעיתים בשל גידול באזור עלול להיווצר לחץ על העצב, מצב שיוביל להתפתחותו של שיתוק.
  • מחלות זיהומיות – לרוב, אם הסיבה לפציאליס היא מקור זיהומי, יהיה מדובר בהרפס ובייחוד הרפס בעיניים.

כאמור, לא תמיד ניתן להצביע על הסיבה המדויקת לפציאליס, אך ישנם מצבים העלולים לעורר את התרחשותה של הבעיה:

• הריון – הריון היא תקופה מאתגרת עבור הגוף; המערכת החיסונית נחלשת, וכך האישה חשופה למחלות שונות שבדרך כלל היא לא תלקה בהם.
  • זיהומים ודלקות – פציאליס עלול להתרחש בשל דלקות חריפות או בשל זיהומים ווירוסים כגון שפעת.
  • לחץ נפשי – המצב הנפשי של האדם עשוי להשפיע על מצבו הגופני, בייחוד כאשר חווים תקופה של לחץ מתמשך ואקוטי.
  • מצבים רפואיים אחרים כגון סוכרת.
  • חשיפה קיצונית לקור.

פציאליס – דרכי טיפול

אומנם הסיבות לפציאליס לא תמיד ידועות, אך החדשות הטובות הן שכאשר לא ידועה הסיבה לשיתוק, הוא לרוב נעלם מעצמו תוך שישה חודשים, ולרוב יעלם לפני כן. במקרים כגון אלו, ישנה סבירות גדולה יותר שתופעה זו תופיע שוב בעתיד ומומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לקבלת הנחיות רפואיות מתאימות.

כיום קיימות מספר דרכים לטפל בחולה פציאליס ולהקל עליו:

• טיפול בעיניים – ראשית, גם אם לא ידועה הסיבה לשיתוק, חשוב מאוד לטפל באזור העיניים על מנת למנוע זיהום ופגיעה נוספת. בדרך כלל יינתן טיפול באמצעות תחליף לדמעות ובמקרים מסוימים יומלץ לסגור את העין בעזרת פלסטר. אם המצב חמור יותר, קיימים פתרונות כירורגיים או שימוש בבוטוקס לשם סגירה של העין.
  • טיפול תרופתי – כאשר ידועה הסיבה לשיתוק, לדוגמה אם הוא נגרם בשל הרפס, האדם יטופל באמצעות תרופה אנטי-נגיפית ובאמצעות סטרואידים. טיפול זה מקצר לעיתים את תקופת ההחלמה ועשוי לשפר את מצבו של החולה.
  • ניתוח – אם מתברר כי המקור לשיתוק הוא פגיעה בעצב עצמו, לעיתים יומלץ על ניתוח. מטרת הניתוח תהיה להסיר לחץ לאורך העצב ולאפשר שיקום מהיר ואיכותי יותר.
  • פיזיותרפיה – הפתרונות שתוארו לעיל עשויים להקל על המטופל ולסייע לו במצבים ספציפיים, אך לעיתים קרובות הטיפול הרפואי המתאים יהיה דווקא פיזיותרפיה. המטרה המרכזית של טיפול מסוג זה היא לשמור על מתח השריר ויכולת הכיווץ שלו ובכך לשפר את תפקוד השריר ואת מצבו של המטופל. למעשה, אחרי התפתחות התופעה יש צורך "ללמד" את השריר מחדש כיצד לפעול. הטיפול השיקומי יותאם למצבו של החולה ולצרכים הספציפיים שלו.

לסיכום

פציאליס היא תופעה החולפת לרוב מעצמה תוך כמה חודשים. עם זאת, היא עלולה לפגוע באיכות חייו של המטופל ועשויות להיות לה השלכות רפואיות וסיבוכים אחרים. פנייה לרופא מומחה וטיפול פיזיותרפיה מתאים יקלו על החולה ויאפשרו ברוב המקרים לשקם את מצב שרירי הפנים.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לפציאליס
צוות הפיזיותרפיסטים שלנו מיומן בדרכי הטיפול בבעיה זו, ויתאים עבורכם את טיפול הפיזיותרפיה והתרגול המתאימים עבורכם, תוך הפנייה במידת הצורך לגורמים נוספים לטיפול משולב.
לפרטים ומידע נוסף אודות טיפול פיזיותרפיה לפציאליס מוזמנים לפנות אלינו לטלפון: 03-6440888, או באמצעות טופס הפניה באתר.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לפציאליס.