כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון הינה אחת הבעיות הגופניות הנפוצות ביותר, כאשר כ-80% מהאנשים יחוו כאב גב תחתון לפחות פעם אחת במהלך חייהם. בעיה זו בהחלט ניתנת לשיפור משמעותי באמצעות טיפול פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון ואימון שיקומי.

מה מוגדר ככאבי גב תחתון

כאב בגב התחתון מורגש בדרך כלל באזור המתחיל מתחת לקו הצלעות ומסתיים מעל לקו האחוריים, לעיתים עם הקרנה לאחוריים או לאזור האגן, המותן, או הירך.

קיימת חלוקה פנימית בהגדרת כאב גב תחתון לפי פרק הזמן אשר חלף מהופעת הכאב:

• כאב הנמשך עד 6 שבועות מוגדר ככאב אקוטי
  • כאב הנמשך בין 6-12 שבועות מוגדר ככאב סאב-אקוטי
  • כאב הנמשך מעל 12 שבועות מוגדר ככאב כרוני.

כאבי גב תחתון – סימפטומים וגורמים

הסימפטומים של כאבי גב תחתון כוללים כאב חד או עמום ותחושות של דקירה או שריפה. הם יכולים להיות בעוצמה קלה או קשה, ולעיתים גם מגיעים למצב בו יש קושי לעמוד ישר וכל תנועה גורמת לכאב חד/משתק. הסימפטומים יכולים להתפתח בהדרגה או להופיע באופן פתאומי.
ברפואה ידועים מספר גורמים היכולים להשפיע על הופעת כאבים בגב התחתון. בין הגורמים המשמעותיים ניתן לשים לב לגורמים כגון : ליקויים בתבנית התנועה היומיומית, מחסור בפעילות גופנית, יציבה לקויה, ישיבה באותה תנוחה לאורך זמן או צורת ישיבה לקויה, סביבת עבודה לא מתאימה מבחינה ארגונומית-פיזיולוגית, מזרון לא מתאים, הרמת חפצים כבדים בצורה לקויה, נעילת נעלי עקב ועוד.

כאבי גב תחתון – דרכי טיפול פיזיותרפי

אם כאב הגב חריף, או אם לא עבר מעצמו בתוך מספר ימים, זה הזמן לפנות לפיזיותרפיסט המתמחה בטיפול ושיקום כאבי גב תחתון. רצוי לוודא שהפיזיותרפיסט שנבחר הוא אכן מוסמך, עובד במרכז מוביל או במכון פיזיותרפיה ידוע, ושההכשרה שלו לא מסתכמת בתעודה על הקיר אלא גם מנסיון רב בפועל בטיפולי פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון.

כאבי גב תחתון – שלבי הטיפול במרכז פיזיותרפיה צהלה

אבחנה
בשלב הראשון של הטיפול תיערך הערכת מצב המטופל, כשבין היתר ייבחנו: טווחי ותבניות התנועה של המטופל, אופן יציבתו והבנת אורח החיים והסביבה הארגונומית שלו.
תהליך האבחנה יכלול גם בדיקה גופנית לאיתור ליקויים תנועתיים, חולשות וכאבים.
כל הנתונים שיאספו יעברו אינטגרציה קלינית לפיה תיבנה תכנית הטיפול המותאמת אישית למטופל. במידת הצורך נפנה את המטופל גם לבדיקות רלוונטיות או לגורמים טיפוליים נוספים.

תהליך הטיפול
טיפול פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון יכלול ברוב המקרים אחד, או יותר, מהטכניקות הבאות:

• טיפול מנואלי
  • הנעת מיפרקים, והנעת מיפרקים בתנועה משולבת (Assisted Active), טכניקות מאליגן
  • טכניקות מסג' ולחיצות טריגר פויינט
  • מתיחות ותרגילי תנועה, שיטת מקנזי
  • דיקור מערבי
  • טכניקות להרגעה והורדת כאבים כגון: חימום, אולטרסאונד, ואלקטרודות חשמל (TENS).

בנוסף תיבנה למטופל תכנית אימונים שיקומיים, כאשר התכנית הינה דינאמית ומשתנה עם התקדמות הטיפול, לפי היכולת והצורך של המטופל. התרגול ייעשה במרכז פיזיותרפיה צהלה בהנחיית ותחת השגחת מאמן שיקומי.

פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון

אימון שיקומי הינו חלק בלתי נפרד מהטיפול בכאבי גב תחתון במרכז פיזיורתפיה צהלה

מניעת הישנות הבעיה

רוב כאבי הגב תחתון נובעים כתוצאה מליקויים בתבנית התנועה ו/או הארגונומיה של המטופל.
אנו רואים במניעת הישנות הבעיה חלק אינטגרלי וחשוב בטיפול עצמו ולפי-כך נדריך את המטופל כיצד לתקן את הליקויים שגרמו מלכתחילה לכאב בגב התחתון, הן מבחינת תבניות התנועה היומיומיות שלו, שיפור היציבה, והנחיות לשיפור הסביבה הארגונומית שלו.

לרוב אנו רואים שיפור משמעותי בכאבי הגב התחתון כבר לאחר מספר טיפולים, כאשר הבעיה בהחלט ניתנת לשיקום מלא אצל רוב המטופלים שלנו, ובתנאי שמקפידים על התרגול והשינוי הנדרש באורח החיים.

עצות שימושיות ליומיום להקלה על כאבי גב תחתון

* העצות להלן הינן עצות כלליות ואינן באות להחליף ייעוץ ואבחון פרטני

פעילות גופנית
חשוב להתאים את ענף הספורט ליכולות הגופניות ולמגבלות הגופניות.
ישנם מספר תרגילים המומלצים לבצע לסובלים מכאבי גב. חשוב לשים לב לתחושת עוצמת העבודה של הגוף אך אסור להגיע למצב בו חשים כאב חזק. התרגול אמור להיעשות ללא כאב, עד כמה שניתן.
מומלץ להתמיד בפעילות גופנית, בתקווה שגם נהנים ממנה.

שיפור יציבה לקויה
יש ויכוח גדול על הקשר הישיר בין יציבה לכאב. באופן כללי, ניתן לומר שהמטרה היא לשמור על יציבה כמה שיותר קרובה לנורמה. ושעדין מאפשרת תפקוד תקין במינימום כאב.
האידאל הוא יציבה זקופה תוך שמירה על עקומות עמוד השדרה, שחרור שכמות ושימוש נכון בשרירי הבטן והגב (הדרכה על ידי פיזיותרפיסט או מאמן שיקומי). דמיינו שחוט דקיק ובלתי נראה מושך אתכם כלפי מעלה מקודקוד הראש ושאר הגוף מוחזק יציב על ידי המערכת השרירית.

הימנעות מישיבה באותה תנוחה לאורך זמן
לרוב האנשים ובמיוחד לאלו הסובלים מכאבי גב תחתון, לא מומלץ לשבת לאורך זמן על כסא באותה התנוחה (זה לא חלק מהפעילות הטבעית של האדם).
רצוי לקום מהכיסא או לשנות תנוחת ישיבה כל חצי שעה, להתמתח, להסתובב במרחב או לבצע תרגילי תנועה. זאת על מנת להניע את המפרקים ולהזרים דם בשרירים.

שיפור מנח הישיבה
מנח גוף שגוי בישיבה על הכסא הוא אחד מהסיבות הנפוצות לכאבי גב.
רצוי לשבת במנח גוף בו שתי הרגליים נוגעות במלואן ברצפה והזווית בין הברכיים והירכיים היא של 90 מעלות.

התאמת סביבת העבודה מבחינה ארגונומית-פיזיולוגית
מומלץ לעבוד בסביבת עבודה המותאמת אישית מבחינה ארגונומית, הווי אומר – כסא עבודה ארגונומי המעניק תמיכה מספקת לגב התחתון (תמיכה לומברית), והתאמת גובה שולחן העבודה כך שניתן יהיה להתבונן במסך המחשב ללא כיפוף של הצוואר.

התאמת מזרון מתאים
מומלץ לישון עם מזרון אורטופדי ולהחליף את המזרון כל מספר שנים, או כאשר הוא מראה סימני שחיקה ומפסיק להעניק תמיכה ראויה לעמוד השדרה.
לסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים מומלץ לישון עם מזרון אורטופדי המותאם אישית לסובלים מכאבי גב תחתון.

הרמת חפצים כבדים בצורה נכונה
בזמן הרמת משאות כבדים מנח הגוף הרצוי הוא גב ישר, תוך כיפוף ויישור הברכיים ללא כיפוף הגב.
האידאל הוא נשיאת המשא קרוב לגוף כמה שניתן, תוך שמירה על מנח גוף רצוי.

הימנעות מנעילת נעלי עקב
חשוב להקפיד על הליכה מחוץ לבית בנעל מתאימה.
מומלץ להימנע מנעילת נעלי עקב ובמקומן בחירת נעל מתאימה, כזו המונעת לחץ נוסף על אזור הגב.