כאבים בעצם הזנב- Coccydynia

מאת: אדוה טרם ליבר, B.P.T פיזיותרפיסטית

כאבים בעצם הזנב (קוקסידיניה) הינם כאבים, או אי נוחות, אשר מקורם בחלק התחתון ביותר של עמוד השדרה.
עמוד השדרה מחולק לחמישה אזורים עיקריים: עמוד שדרה צווארי, עמוד שדרה חזי (טורקלי), עמוד שדרה מותני (לומברי), עצם העצה (סאקרום) ועצם הזנב (הקוקסיס, ידוע גם בשם "עצם העוקץ").

כאבים בעצם הזנב

US government, captions by [1], Public domain, via Wikimedia Commons

עצם הזנב היא עצם בצורת משולש, המורכבת מאיחוי של 3-5 חוליות. בחלקה העליון באה עצם הזנב במגע עם עצם העצה (העצם שמעליה, החיבור לעמוד השדרה).
אמנם עצם הזנב מהווה שריד אבולוציוני של זנב, אך יש לה גם תפקיד אנטומי ותפקודי חשוב לבלימת זעזועים בעת תהליך ההתיישבות ותמיכה במשקל הגוף.
עצם הזנב מהווה נקודת עיגון לרצועות ולשרירים, ביניהם אחד משרירי רצפת האגן (השריר Levator Ani), אשר תפקידו לתמוך במעי הגס ולמנוע צניחת אברי האגן . בנוסף, היא מהווה עיגון לשריר הישבן הגדול (שרירי תנועה).

העומס והמשקל על עצם הזנב גדלים בעת ישיבה ממושכת, או הישענות לאחור, ומוקלים בעמידה או שכיבה. מכאן ניתן להסיק כי קיים קשר ישיר בין משך ואיכות הישיבה לבין עומס, או כאב, על עצם הזנב.
בעת כאב בעצם הזנב, למעשה תיתכן דלקת במפרקים וברקמות סביב העצם ובנוסף, כיווץ הגנתי בשרירי הישבן (הנאחזים בעצם הזנב) דבר שעלול להגביר את תחושת הכאב.


למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לכאבים בעצם הזנב
.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

הסיבות העיקריות להופעת כאבים בעצם הזנב

  •  טראומה ישירה, כגון: נפילה לאחור, נפילה ישירה על הישבן, שבר או דיסלוקציה כתוצאה מחבלה ישירה (תאונת דרכים, פציעת ספורט, החלקה וכו'). כאשר טראומה בעקבות חבלה ישירה בעצם הזנב מהווה את הגורם לרוב מקרי הכאב במקום.
  • טראומה/גירוי/העמסה ממושכת: אלו הם כאבים אשר מתפתחים לאחר מגע ממושך הגורם לעומס יתר על עצם הזנב, למשל – ישיבה ארוכה על משטח קשה או צר, יחסי מין, רכיבת אופניים ארוכה, חתירה ממושכת בקיאק, ישיבה בטיסה ארוכה ועוד.
  • טראומה שאינה ישירה: לידה וגינאלית, ניתוח בעמוד השדרה התחתון, ניתוח רקטלי (קצהו התחתון של המעי הגס), זריקת אפידורל ועוד.
  • שינויים ניווניים – שינויים טבעיים המתרחשים לאורך החיים וקשורים בהפעלת הגוף ובשחיקה טבעית של הרקמות. שינויים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בעצמות, ונוטים להיות מוחמרים עם התקדמות הגיל.
  • הריון – מהווה עומס על אזור האגן ומתאפיין בהפרשת הורמונים הגורמים להתרככות הרצועות ולשינוי במבנה האגן. בנוסף גדילת הבטן והשינוי במיקום מרכז הכובד מובילים לשינויים יציבתיים שונים.
  • זיהומים – כמו בכל מקום בגוף יתכנו זיהומים ופצעי לחץ, בעקבות מגע מתמיד עם משטח הישיבה.
  • סרטן – כאבים בעצם הזנב עלולים להיות קשורים בגידול סרטני אשר התפתח בעצם עצמה, או באזו קרוב לה, ולוחץ על רקמות שכנות באזור.
  • כאבים נוירולוגיים – כאבים אשר נגרמים כתוצאה מפגיעה בעצבים הסמוכים לעצם הזנב. לעיתים יורגשו כאבים בעצם הזנב בעקבות לחץ מתמשך על עצב באזור זה, או לחץ על עצב אחר במעלה עמוד השדרה המקרין לכיוון עצם הזנב.
  • כאב בעצם הזנב אשר מוקרן מאברים פנימיים (שלפוחית השתן, אברי מין, מערכת העיכול וכו').
  • מבנה מולד – מצב מולד של מבנה לא תקין של עצם הזנב, העלול להיות קשור להופעת כאב באזור.
  • סיבות אדיופטיות (שאינן ידועות) נוספות – כאשר הכאב נוכח אך מקור הכאב אינו ידוע.
    .

כאבים בעצם הזנב – גורמי סיכון

  • השמנת יתר – קיים סיכוי גבוה יותר לחוסר יציבות בעצמות האגן ובעצם הזנב בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר. באזור עצם הזנב אמורה להתקיים תנועה מינימלית בלבד, בעוד שאצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר לעיתים תגדל התנועה באזור ומכאן יגדלו גם סיכוייהם לסבול מכאבים בעצם הזנב.
  • גיל – גם הגיל מהווה גורם סיכון נוסף לכאבים בעצם הזנב. בשל גורמים הקשורים לשחיקה, כאבים בעצם הזנב נפוצים יותר בקרב מבוגרים.
  • מין – כאבים באזור נפוצים יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים (ביחס של 1:5). הבדל זה נובע משתי סיבות עיקריות: המבנה האנטומי השונה בין גבר לאישה (מבנה האגן ורצפת האגן) והריון ולידה אשר משפיעים, באופן טבעי, רק על נשים בהקשר זה.

מהו אופי הכאב? מה נרגיש?

תיתכן תחושת כאב מקומית וחדה בעצם הזנב, או לחילופין, כאב המושלך ממקום אחר ומורגש עד לעצם הזנב.
הכאב יכול להיות מורגש באזור האגן, הירכיים, הגב התחתון, או באברי המין.
ברוב המקרים המטופל יתלונן על כאב בעת ישיבה ממושכת, בקימה מישיבה לעמידה, בזמן עשיית צרכים, ועל כאב ואי נוחות במהלך קיום יחסי מין ואף בזמן המחזור החודשי (אצל נשים).
חומרת ועוצמת הכאב משתנים בהתאם למצב ולגורם, כאשר אופי הכאב יכול להיות אקוטי (חד וממוקד) או כרוני (עמום יותר אשר נמשך לאורך תקופה ארוכה).
כאבים בעצם הזנב עלולים להיות עוצמתיים, מטרידים ולפגוע באיכות חיי המטופל.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לכאבים בעצם הזנב.

לייעוץ ופרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 076-5993250, או באמצעות טופס הפניה:

כאבים בעצם הזנב – תהליך האבחון

הגורמים לכאבים בעצם הזנב הינם מגוונים, זיהוי ואבחון הסיבה לכאב בעצם הזנב מתבצע על ידי אורתופד או פיזיותרפיסט, הינו חשוב ביותר ולמעשה יקבע את סוג הטיפול שיבחר. האבחון יקבע על ידי שילוב של מספר מקורות מידע:

  • איסוף המידע מהמטופל ומגורמים רפואיים שונים, לרבות פיענוחים וסיכומי בדיקות שונות שעבר המטופל.
  • בדיקה פיזיקלית וקלינית, הכוללת התייחסות לגורמים אפשריים להתפתחות הכאבים ולאזורים סמוכים אשר עלולים להשפיע על עצם הזנב ולגרום לכאב כגון, הגב התחתון, מפרקי הירכיים, עצמות האגן ועוד.
  • הערכת הקושי בתפקוד כתוצאה מעוצמת הכאבים בעצם הזנב והערכת הפגיעה באיכות החיים.
  • בנוסף, הערכת היציבה בעמידה, הערכת פעולות דינמיות ספציפיות, הערכת תנוחת הישיבה בסביבה היומיומית (ארגונומיה) ותפקוד רצפת האגן במקרים הרלוונטיים.
  • במידת הצורך, יופנה המטופל לביצוע בדיקות מעבדה או צילומים של עצם הזנב ועמוד השדרה על מנת לשלול מקרים המצריכים טיפול רפואי מיוחד (שבר, חשד לגידול סרטני).

כאבים בעצם הזנב – שיטות טיפול

הטיפול בכאב יינתן בכל מצב בו המטופל מרגיש מוגבל או מוטרד, במיוחד במקרים כמו מצב של החמרה בכאב, מצב בו לאורך זמן אין הקלה הדרגתית מספקת, במקרים של כאב חוזר או במקרים של כאב כרוני בעצם הזנב.

טיפול שמרני – מחקרים הוכיחו כי במעל ל-90% מהמקרים טיפול שמרני, כדוגמאת פיזיותרפיה, יפתור את הבעיה והכאב יעלם לאחר טיפול מתאים.
הטיפול הפיזיותרפי לכאבים בעצם הזנב יכלול טכניקות עיסוי לטיפול ברקמה רכה, הנעת מפרקים ו/או מניפולציות מפרקיות במידת הצורך, חימום או קירור להקלה בכאב, שימוש במכשור חשמלי להורדת כאב, עבודה ידנית ועצמית לשיפור טווחי ותבניות תנועה, חיזוק ואיזון שרירי בהתאם לממצאי האבחון.
במקרים רבים של כאבים בעצם הזנב, ישנו קשר ישיר או עקיף לכאבי גב תחתון, אגן ומפרק הירך (מפרקים סמוכים) ולשרירי רצפת האגן. לכן, בזמן הטיפול, הפיזיותרפיסט יתייחס למפרקים סמוכים במידה והם מהווים גורם התורם לכאבים בעצם הזנב.
בנוסף, הפיזיותרפיסט יבצע הערכת יציבה ספציפית, על מנת לחפש רמזים הקשורים לכאבים בעצם הזנב ולתת את הפתרונות המתאימים.
הפיזיותרפיסט, בשיתוף עם המטופל, יעשה הערכה ארגונומית של סביבת העבודה/שהייה של המטופל. זאת על מנת להתאים את סביבת העבודה או הסביבה היומיומית של המטופל להקלה על הכאבים בעצם הזנב. כמו כן, תעשה הערכה וטיפול בשרירי רצפת האגן במידה ונמצאה רלוונטיות.

טיפול תרופתי – נטילת תרופות או חומרים נוגדי דלקת על מנת להשיג הקלה בכאב. תרופות ספציפיות תומלצנה במידת הצורך על ידי רופא.

הזרקה מקומית – הזרקה מקומית של חומר הרדמה מאלחש, בשילוב או ללא שילוב של חומרים סטרואידים (לשיקול ובהמלצת הרופא). ברוב המקרים, אחרי הזרקה תהייה הקלה על הכאב באזור. לאחר ההקלה מומלץ לבצע פיזיותרפיה על מנת לטפל גם במקור הכאב, במטרה למנוע הישנות שלו.

טיפול ניתוחי – פנייה לטיפול ניתוחי תתבצע רק כאשר אין הקלה או הטבה בכאב ולאחר שמוצו כל אופציות הטיפול השמרני.

מקורות :
Coccydynia :A Literature Review of its Anatomy, Etiology, Presentation, Diagnosis, and Treatment. Mahmood Shazil, Ebraheim Nabil, Varatharajan Aaran & Striton Jacobe. International journal of musculoskeletal disorders (2018).
Coccygodynia- pathogenesis, diagnostics and therapy. B. Dampc, et al: Inex Copernicus (2017)

Coccygodynia review: coccygectomy case series. Waleed Mohammad Awwad, Munir Saadeddin, Jbreel Nasser Alsager, Fahad Mohammad Alrashed:Eur Orthop Surg Traumatol, (2017)