כאבים בעצם הזנב- Coccydynia

מאת: אדוה טרם ליבר, B.P.T פיזיותרפיסטית

כאבים בעצם הזנב (קוקסידיניה), הינם כאבים או אי נוחות אשר מקורם בחלק התחתון ביותר של עמוד השדרה.
מבנה עמוד השדרה: עמוד השדרה מחולק ל-5 אזורים עיקריים – עמוד שדרה צווארי, עמוד שדרה חזי (טורקלי), עמוד שדרה מותני (לומברי), עצם העצה (סאקרום) ועצם הזנב (הקוקסיס, מוכר גם בשם "עצם העוקץ").

כאבים בעצם הזנב

עצם הזנב היא עצם בצורת משולש, המורכבת מאיחוי של 3-5 חוליות, אשר בחלקה העליון באה במגע עם עצם העצה (עצם שמעליה, החיבור לעמוד השדרה).
אמנם עצם הזנב מהווה שריד אבולוציוני (של זנב), אך היא בעלת תפקיד אנטומי ותפקודי חשוב. תפקידה של עצם הזנב הינו בלימת זעזועים בעת תהליך ההתיישבות ותמיכה במשקל הגוף.
עצם הזנב מהווה נקודת עיגון לרצועות ולשרירים, בניהם אחד משרירי רצפת האגן התומך במעי הגס ומונע את צניחת אברי האגן (השריר Levator Ani). בנוסף, היא מהווה עיגון לשריר הישבן הגדול (שרירי תנועה).

העומס ונשיאת המשקל על עצם הזנב גדל בעת ישיבה ממושכת או הישענות לאחור, ומוקל בעמידה או שכיבה. מכאן נסיק כי ישנו קשר ישיר בין אורך ואיכות הישיבה לבין עומס או כאב על עצם הזנב.
בעת כאב בעצם הזנב, למעשה תיתכן דלקת במפרקים וברקמות סביב העצם ובנוסף, כיווץ הגנתי בשרירי הישבן (הנאחזים בעצם הזנב) דבר שעלול להעצים את תחושת הכאב.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לכאבים בעצם הזנב
.

מהן הסיבות להופעת כאבים בעצם הזנב?

•  טראומה ישירה: נפילה לאחור, נפילה ישירה על הישבן , שבר או דיסלוקציה לאחר חבלה ישירה (תאונת דרכים, פציעת ספורט, החלקה). למעשה, טראומה עקב חבלה ישירה בעצם הזנב מהווה את רב המקרים לכאב במקום.
  • טראומה/גירוי/העמסה ממושכת: לאחר ישיבה ארוכה על משטח קשה או צר, לאחר יחסי מין, לאחר רכיבה ארוכה (רכיבת אופניים, חתירה בקיאק, ישיבה בטיסה ארוכה ועוד). אלו הם כאבים אשר מתפתחים לאחר מגע ממושך הגורם לעומס יתר על עצם הזנב.
  • טראומה שאינה ישירה: לידה וגינאלית, ניתוח בעמוד השדרה התחתון, ניתוח רקטלי (רקטום – הקצה התחתון של המעי הגס), זריקה אפידורלית ועוד.
  • שינויים ניווניים – שינויים טבעיים אשר מתרחשים לאורך החיים וקשורים בהפעלת הגוף ובשחיקה טבעית של הרקמות. שינויים אלו עלולים לבוא לידי ביטוי בעצמות ונוטים להיות מוחמרים עם התקדמות הגיל.
  • הריון – מהווה עומס על אזור האגן, מתאפיין בהפרשת הורמונים הגורמים להתרככות הרצועות ולשינוי במבנה האגן, שינויים יציבתיים המתרחשים עקב גדילת הבטן והשינוי במיקום מרכז הכובד.
  • זיהומים – כמו בכל מקום בגוף יתכנו זיהומים ופצעי לחץ, עקב המגע המתמיד עם משטח הישיבה.
  • סרטן – כאבים בעצם הזנב עלולים להיות קשורים בגידול סרטני אשר התפתח בעצם עצמה או באזור קרוב לה ולוחץ על רקמות שכנות באזור.
  • כאבים נוירולוגיים – כאבים אשר נגרמים מפגיעה בעצבים הסמוכים לעצם הזנב. לעיתים יורגשו כאבים בעצם הזנב בעקבות לחץ מתמשך על עצב באזור זה או לחץ על עצב אחר, במעלה עמוד השדרה המקרין לכיוון עצם הזנב.
  • כאב בעצם הזנב אשר מוקרן מאברים פנימיים (אברי מין, שלפוחית השתן, מערכת העיכול וכו').
  • מבנה מולד – מצב מולד של מבנה לא תקין של עצם הזנב, אשר עלול להיות קשור להופעת כאב באזור.
  • סיבות אדיופטיות (שאינן ידועות) נוספות – כאשר הכאב נוכח אך מקור הכאב אינו ידוע.
    .

כאבים בעצם הזנב – גורמי סיכון

• השמנת יתר – בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר, ישנו סיכוי גבוה יותר לחוסר יציבות בעצמות האגן ובעצם הזנב. באזור זה אמורה להתקיים תנועה מינימלית בלבד. אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר לעיתים תגדל התנועה באזור עצם הזנב ומכאן יגדלו גם סיכוייהם לסבול מכאבים בעצם הזנב.
  • גיל – גם גיל מהווה גורם סיכון נוסף לכאבים בעצם הזנב. בגלל הגורמים הקשורים בשחיקה כאבים בעצם הזנב נפוצים יותר בקרב מבוגרים.
  • מין – כאבים באזור עצם הזנב נפוצים יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים (ביחס של 1:5). הבדל זה נובע משתי סיבות עיקריות: המבנה האנטומי השונה בין גבר לאישה (מבנה האגן ורצפת האגן) והריון ולידה אשר משפיע, מן הסתם, רק על נשים בהקשר זה.

מהו אופי הכאב? מה נרגיש?

יתכן כי תחושת הכאב תהייה מקומית וחדה בעצם הזנב, או לחילופין, כאב מושלך ממקום אחר אשר מורגש עד לעצם הזנב.
הכאב יכול להיות מורגש באזור האגן, הירכיים, הגב התחתון, או באברי המין.
בדרך כלל המטופל יתלונן על כאבים בעת ישיבה ממושכת, כאב בקימה מישיבה לעמידה, כאב ואי נוחות במהלך קיום יחסי מין, כאב בזמן עשיית צרכים, ואף בזמן המחזור החודשי (אצל נשים).
חומרת הכאב ועוצמתו משתנה בהתאם למצב ולגורם ואילו אופי הכאב יכול להיות אקוטי (חד וממוקד) או כרוני (עמום יותר אשר נמשך לאורך תקופה ארוכה).
כאבים בעצם הזנב עלולים להיות עוצמתיים, מטרידים ולפגוע באיכות חיי המטופל.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה לכאבים בעצם הזנב.

כאבים בעצם הזנב – תהליך האבחון

הסיבות לכאבים בעצם הזנב הינן מגוונות. תהליך האבחון מתבצע על ידי אורתופד או פיזיותרפיסט. זיהוי ואבחון הסיבה לכאב בעצם הזנב הינו תהליך חשוב ביותר ולמעשה יקבע את סוג הטיפול שיבחר. האבחון יקבע על ידי שילוב של מספר מקורות מידע:

• איסוף המידע מהמטופל ומגורמים רפואיים שונים, לרבות פיענוחים וסיכומי בדיקות שונות שעבר המטופל.
  • עריכת בדיקה פיזיקלית וקלינית, הכוללת התייחסות לגורמים אפשריים להתפתחות הכאבים ולאזורים סמוכים אשר עלולים להשפיע על עצם הזנב ולגרום לכאב כגון, הגב התחתון, מפרקי הירכיים, עצמות האגן ועוד.
  • הערכת הקושי בתפקוד כתוצאה מעוצמת הכאבים בעצם הזנב והערכת הפגיעה באיכות החיים.
  • בנוסף, הערכת היציבה בעמידה, הערכת פעולות דינמיות ספציפיות, הערכת תנוחת הישיבה בסביבה היומיומית (ארגונומיה) ותפקוד רצפת האגן במקרים הרלוונטיים.
  • במידת הצורך, יופנה המטופל לביצוע בדיקות מעבדה או צילומים של עצם הזנב ועמוד השדרה על מנת לשלול מקרים המצריכים טיפול רפואי מיוחד (שבר, חשד לגידול סרטני).

כאבים בעצם הזנב – שיטות טיפול

הטיפול בכאב יינתן בכל מצב בו המטופל מרגיש מוגבל או מוטרד, במיוחד במקרים כמו מצב של החמרה בכאב, מצב בו לאורך זמן אין הקלה הדרגתית מספקת, במקרים של כאב חוזר או במקרים של כאב כרוני בעצם הזנב.

טיפול שמרני – ברוב המקרים, הטיפול השמרני כדוגמת פיזיותרפיה יפתור את הבעיה. מחקרים הוכיחו כי מעל 90% מהמקרים ניתנים לטיפול שמרני והכאב יעלם לאחר טיפול מתאים.
הטיפול בפיזיותרפיה יכלול טכניקות עיסוי לטיפול ברקמה רכה, הנעת מפרקים ו/או מניפולציות מפרקיות במידת הצורך. חימום או קירור להקלה בכאב, שימוש במכשור חשמלי להורדת כאב, עבודה ידנית ועצמית לשיפור טווחי תנועה, שיפור תבניות תנועה, חיזוק ואיזון שרירי בהתאם לממצאי האבחון.
במקרים רבים של כאבים בעצם הזנב, ישנו קשר ישיר או עקיף לכאבי גב תחתון, אגן ומפרק הירך (מפרקים סמוכים) ולשרירי רצפת האגן. לכן, בזמן הטיפול, הפיזיותרפיסט יתייחס למפרקים סמוכים במידה והם מהווים גורם התורם לכאבים בעצם הזנב.
בנוסף, הפיזיותרפיסט יבצע הערכת יציבה ספציפית, על מנת לחפש רמזים הקשורים לכאבים בעצם הזנב ולתת את הפתרונות המתאימים.
הפיזיותרפיסט, בשיתוף עם המטופל, יעשה הערכה ארגונומית של סביבת העבודה/שהייה של המטופל. זאת על מנת להתאים את סביבת העבודה או הסביבה היומיומית של המטופל להקלה על הכאבים בעצם הזנב. כמו כן, תעשה הערכה וטיפול בשרירי רצפת האגן במידה ונמצאה רלוונטיות.

טיפול תרופתי – נטילת תרופות או חומרים נוגדי דלקת על מנת להשיג הקלה בכאב. תרופות ספציפיות תומלצנה במידת הצורך על ידי רופא.

הזרקה מקומית – הזרקה מקומית של חומר הרדמה מאלחש, בשילוב או ללא שילוב של חומרים סטרואידים (לשיקול ובהמלצת הרופא). ברוב המקרים, אחרי הזרקה תהייה הקלה על הכאב באזור. לאחר ההקלה מומלץ לבצע פיזיותרפיה על מנת לטפל גם במקור הכאב, במטרה למנוע הישנות שלו.

טיפול ניתוחי – פנייה לטיפול ניתוחי תתבצע רק כאשר אין הקלה או הטבה בכאב ולאחר שמוצו כל אופציות הטיפול השמרני.

מקורות :
Coccydynia :A Literature Review of its Anatomy, Etiology, Presentation, Diagnosis, and Treatment. Mahmood Shazil, Ebraheim Nabil, Varatharajan Aaran & Striton Jacobe. International journal of musculoskeletal disorders (2018).
Coccygodynia- pathogenesis, diagnostics and therapy. B. Dampc, et al: Inex Copernicus (2017)

Coccygodynia review: coccygectomy case series. Waleed Mohammad Awwad, Munir Saadeddin, Jbreel Nasser Alsager, Fahad Mohammad Alrashed:Eur Orthop Surg Traumatol, (2017)