כאבים בלסת

מהו מפרק הלסת (או TEMPOROMANDIBULAR JOINT-TMJ)

מפרק הלסת (Tmj) מהווה חיבור בין עצם הלסת התחתונה Mandibula לבין העצם הטמפורלית (Temporal Bone) הממוקמת בצד הגולגולת. מפרק הלסת – T.M.J ממוקם קדמית לאוזן. ואחראי לתנועת הלסת התחתונה על גבי העצם הטמפורלית.

מפרק הלסת – T.M.J אחראי לפתיחת וסגירת הפה בעת לעיסה, פיהוק, דיבור ופעילות גופנית מאומצת. עובדה זו הופכת אותו למפרק הפעיל ביותר בגוף. כמו כן, הכוחות הפועלים על מפרק זה, הן בגלל תפקודו והן בשל המבנה המיוחד שלו הם אדירים. בהפעלת כוחות אלו, ביחס לגודלו הקטן, אין לו מתחרה בגוף האנושי.

כאבים בלסת - מבנה הלסת

Gray310.png: Grayderivative work: Yosi I, Public domain, via Wikimedia Commons

נקודת החיבור בין שתי עצמות המפרק דמויה לעלי ומכתש. זרוע דמויית עמוד העולה מעצם הלסת התחתונה מסתיימת במעיין מבנה מעוגל אשר משתלב באופן מושלם בתוך השקע המותאם בעצם הגולגולת. מבנה זה מאפשר שילוב של תנועתיות עם יציבות. אלמנט נוסף שקיים במפרק הוא דיסק זעיר המהווה רפידה בין שתי עצמות המפרק ומאפשר תנועה חלקה ומאוזנת למרות הכוחות האדירים המופעלים על מפרק זה.

T.M.J Dysfunction – זהו מצב בו ישנו ליקוי בתפקוד מפרק הלסת. הליקוי בתפקוד המפרק יכול לנבוע מסיבות שונות מאחר ותפקוד המפרק קשור בשילוב בין אלמנטים רבים ומופעלים עליו עומסים אדירים בתדירות גבוהה מאוד.

הפרעות במפרק הלסת (TMJ DYSFUNCTION) – סיבות ותסמינים

הגבלה, כאבים בלסת וחוסר תפקוד של מפרק הלסת מהווים בעיה שכיחה העלולה להופיע כבר בגיל הילדות. התסמינים יכולים להיות ברורים ומוחשיים כגון קושי בפתיחת הפה, תחושת קליקים בלסת עם או בלי כאב, כאב בפתיחה וסגירה של הפה, כאב מקומי בלעיסה ונעילה (חוסר יכולת להניע) של המפרק.

עם זאת, לעיתים יהיו התסמינים מגוונים ולא תמיד המטופל יקשר אותם למפרק הלסת. למשל כאבי ראש, כאבי אוזניים, כאבי עיניים, כאב לאורך הלסת התחתונה, כאב עמום בשיניים, סחרחורות ועוד. כל אלו הם תסמינים שכיחים שהמטופל יתקשה לשייכם לתפקוד לקוי של מפרק הלסת.

הסיבות לחוסר תפקוד של מפרק הלסת עלולות להיות קשורות בפגיעה במבנה המפרק או בתפקוד השרירים סביבו או במחלות המשפיעות על תפקודו. לדוגמא אוסטאו-ארטריטיס (דלקת פרקים ניוונית), חבלה ישירה ללסת ופגיעה טראומטית במבנה המפרק. גומרים נוספים העלולים להשפיע על תפקוד הלסת הינם הידוק שיניים בשינה בלילה או בעירות במשך היום, חוסר סימטריה במבנה הפנים והלסת עקב בעיה התפתחותית, עומסים חריגים בטווחים קיצוניים כגון טיפול שיניים ממושך ועוד.
כאשר הליקוי בתפקוד המפרק נובע מפגיעה בדיסק הממוקם בין שני חלקי המפרק. אנו צפויים לחוש קליקים בלסת, או תחושה של "חצץ במפרק", הגבלת תנועה במפרק הלסת וכאב בפתיחה וסגירת הפה ובהידוק לסתות.

הטיפול בתפקוד לקוי של מפרק הלסת הוא מורכב מאוד ומצריך הכשרה מיוחדת בנושא. על מנת לאבחן את סיבת הכאב או ההגבלה, נדרשת בדיקה קלינית מעמיקה ולעיתים רבות נדרש שיתוף של מספר דיסצפלינות (רופא שיניים, מומחה פה ולסת, פיזיותרפיסט פה ולסת וכו') על מנת להגיע לאבחנה מדוייקת.

לאחר השלמת האבחון, ישנם כלים רבים בארגז הכלים של פיזיותרפיסט פה ולסת על מנת לשפר את תפקוד המפרק, להקל על המטופל ולהובילו לפתרון הבעיה. במהלך השיקום נעשה שימוש בטכניקות עיסוי לשחרור שרירים המפעילים את הלסת. ניתן להשתמש בדיקור יבש לשרירי הלסת ושרירי הצוואר. בהתאם לממצאי הבדיקה הקלינית יעשה שימוש בטכניקות להנעת מפרקי הלסת ושחרור הדיסק המפרקי.

כחלק מתכנית השיקום יינתנו למטופל תרגילים להרפיה ולחיזוק שרירי הלסת, למתיחות ושחרור שרירי הצוואר, הפנים והראש.
המטופל יעבור הדרכה מקיפה לגבי אופן האכילה ובחירת סוג וגודל המאכלים. זאת על מנת להוריד עומס מהמפרק ולאפשר לו תנאי החלמה אופטימליים.

בהתאם לממצאי הבדיקה הקלינית, יקבל המטופל תכנית והדרכה לשיפור היציבה והארגונומיה בחיי היומיום.
הפיזיותרפיסט ינחה את המטופל לשימוש בעזרים מקלי כאב כגון חימום, קירור, מכשיר T.E.N.S, ותכשירים שונים.
במידת הצורך יפנה הפיזיותרפיסט את המטופל לרופא על מנת להתאים לו טיפול תרופתי או סד לילה.

כאבים בלסת – לסיכום

תפקוד לקוי של מפרק הלסת מהווה פגיעה קשה באיכות החיים. במקרים רבים אנו לא בטוחים מה הגורם לכאבים או להגבלה במפרק הלסת. לעיתים הבעיה תתבטא בכאב צוואר, ראש או באזור הפנים והאוזניים. במהלך הבדיקה הקלינית, האבחון והטיפול, הפיזיותרפיסט יאתר את סיבת הכאב וההגבלה, יטפל בה וידריך את המטופל ובכך יעזור למטופל לשפר את תפקוד מפרק הלסת, להקל על התסמינים ולשפר באופן ניכר את איכות החיים.

למרכז פיזיותרפיה צהלה נסיון רב בטיפול פיזיותרפיה למפרק הלסת.

למידע נוסף אודות פיזיותרפיה פה ולסת