דיקור יבש

אצלנו, במכון פיזיותרפיה צהלה, מתמחים במספר שיטות דיקור: דיקור מערבי \ דיקור יבש \ DRY NEEDLING.

דיקור יבש הינה שיטת טיפול רפואית אשר כוללת דיקור במחטים דקות ללא כל חומר אשר מוזרק לגוף. המחטים הינן זהות למחטים המשמשות לאקופונקטורה (דיקור סיני) ואורכן נבחר לפי עומק השריר אותו רוצים לדקר. המחטים הינן חד פעמיות ועל כך סטריליות. בשיטה משתמשים על מנת לטפל בכאבים וחוסר פונקציה אשר נגרמים מבעיות שרירים, סינוסים, כאבי ראש ובעיות עצביות שונות.

על אלו עקרונות הדיקור היבש מבוסס?

השיטה מבוססת ומחייבת הבנה עמוקה בעקרונות האנטומיה, הפיזיולוגיה והנוירופיזיולוגיה.
ישנה גישה מדעית ברורה ומוכחת לגבי שיטת הטיפול.

בשונה מאקופונקטורה, המבוססת על הרפואה הסינית המסורתית, הדיקור היבש הינו טכניקת טיפול מערבית המחייבת אבחנה רפואית. עיקרון פעולת הדיקור המערבי הוא לעזור לגוף להחלים מבעיות של ספאזם שרירי. הטיפול נעשה בעיקר לפי Trigger points הקיימים בשרירים (את נקודות הטריגר ניתן למדוד באמצעות מכשיר E.M.G אשר מודד את רמת הפעילות החשמלית של הנקודות).

על פי מחקרים רבים שנעשו על כאב, הוכח כי אחוז ניכר מהכאבים הכרוניים נגרמים מנקודות מעוררות כאב הקיימות בשרירים (Trigger point) אשר מאופיינות בהעדר חמצן.
הטיפול בכאב נעשה באמצעות דיקור ישיר בנקודה הבעייתית כאשר המטרה המרכזית היא השגת גירוי עצבי בעזרת מחטי הדיקור, גירוי שנועד לעורר זרימה של חמצן לשריר, ושבאמצעותו משתחררים מכיווצם תאי השריר. ישנם גם שינויים אלקטרוניים וכימיים אשר מתרחשים בעקבות הטיפול והעוזרים להחלמה.

מי יכול לטפל בדיקור יבש?

בשיטה מטפלים רופאים ופיזיותרפיסטים אשר עברו קורס מקיף ומעמיק, אשר בסופו מוענקת תעודה המתירה לעסוק בתחום זה.

כיצד מתבצע הטיפול?

לאחר בדיקה מקיפה והחלטה על תכנית טיפול, המטפל יבחר במחט אשר מתאימה מבחינת אורך ועובי לפתולוגיה, לשריר ולגודל גוף המטופל. לאחר מכן יחדיר המטפל את המחט דרך העור למקום הרצוי. המטופל ירגיש כאב קל של כניסת המחט דרך העור, ייתכן שירגיש muscle ache/ muscle twitch (כאב חד בשריר) – כאב זה הוא תגובה נורמאלית ורצויה, המלמדת אותנו שהמטופל יחוש הקלה בסימפטומים שלו תוך כ-24 שעות.

דוגמאות לפתולוגיות שונות אשר ניתן לטפלן על ידי דיקור מערבי:

חשוב לציין שהדיקור היבש הינו רק חלק מהשיקום הכללי, הוא אינו תרופת פלא אלא מהווה חלק אינטגראלי מטיפול הפיזיותרפיה. חיוני מאוד לבצע את התרגילים ושאר ההוראות אשר ניתנו על ידי הפיזיותרפיסט על מנת להגיע למיצוי הפוטנציאל השיקומי.